telefon | emedia sp. z o.o.

Reklama w Internecie 2020

Kończy się stary rok, każdy robi podsumowania i plany na rok 2020 – u nas w firmie także.

Dla mnie, jako właściciela agencji interaktywnej, to moment refleksji nad stanem obecnym marketingu internetowego i próba przewidzenia, jak jego realia zmienią się w najbliższym czasie.
Zazwyczaj analogiczne teksty wysyłałem jedynie do firm, dla których pracujemy. Tym razem jednak postanowiłem podzielić się swoimi przemyśleniami z szerszym gronem.

Czy moje zdanie ma dla Ciebie jakąkolwiek wartość?

W 2019 roku miałem styczność z ponad 100 firmami i ich strategią działań w internecie. Spędziłem wiele godzin na szkoleniach, czytaniu raportów branżowych, książek (za mało), oglądaniu treści związanych z marketingiem, obserwowaniu konkurencji, firm lokalnych, idoli ze świata marketingu.

Otrzymuję wiele informacji od firm, z którymi pracujemy na temat działań innych firm z naszej branży. Testuję też czasem miłe panie, które dzwonią do mnie z “pozycjonowaniem” czy “okazyjną domeną”.

Przede wszystkim obserwuję i analizuję liczby, konwersje – statystyki internetowe ponad 100 firm ze wszystkich branży. W portfolio współpracy mamy produkty i usługi firm od poczęcia po grób 🙂

Nie czuję się żadnym ponadprzeciętnym ekspertem z branży marketingu internetowego, żeby móc komuś coś radzić, nie śmiałbym. Natomiast na podstawie swoich doświadczeń z 2019 roku chciałem podzielić się przemyśleniami, co wg mnie będzie kluczowe w roku 2020.

Biorę tutaj pod uwagę przede wszystkim sektor MŚP. Piszę o rzeczywistych potrzebach na 2020 – nie tych, którymi wszyscy się chwalą, że to już wiedzą, że z tego korzystają. Takich, których realnie jest mało!

Jeśli jednak dla Ciebie wszystkie poniższe punkty są oczywiste i realnie wdrożone, serdecznie gratuluję!

Bezpieczeństwo danych

Dane firmowe, dane klientów, dane pracowników są dziś narażone na ataki hakerów. Każdy, kto myśli, że “mnie to nie dotyczy” jest w błędzie. Masowe ataki na małe firmy w celu zbierania dużej ilości danych lub wykorzystania np. serwera firmowego do większych ataków to codzienność.

Ciekawostka: Boimy się włamania na konto bankowe. Włamanie do systemów firmy, pobranie danych klientów (często bardzo szczegółowych) może kosztować nas znacznie więcej niż kradzież pieniędzy z konta, np. konieczność zamknięcia firmy, kary finansowe od instytucji państwowych.

Polecam: Sprawdź, kto ma dostęp do Twoich systemów informatycznych, strony internetowej, sklepu internetowego, profili społecznościowych, narzędzi Google. Zabezpiecz je bezpiecznym nowym! hasłem, skasuj dostępy wszystkim osobom, które ich nie potrzebują. Zaktualizuj systemy, strony internetowe do najnowszych wersji. Sprawdź, czy już teraz serwer firmowy nie posiada wirusów (zleć skanowanie). Sprawdź historię logowań z ostatnich 30 dni i zobacz, czy z dostępu korzystają tylko znane Ci, uprawnione osoby.

Sztuczna inteligencja w marketingu

Dzisiejsze systemy reklamowe opierają się na niejawnych algorytmach. Śmiejemy się, że algorytmy są jeszcze młode i dopiero się uczą 🙂 Normalnością jest, że produkty, o których piszemy lub rozmawiamy, pojawiają się w reklamach.

Jako reklamodawcy często nie mamy całkowitej kontroli nad tym, gdzie reklama się pojawi lub nie pojawi. Często definiujemy, że ma dotrzeć konkretnie do takiego, a nie innego segmentu osób i koniec, dotrze! Optymalizacja reklam polega na analizie ich efektywności i uwzględnieniu dodatkowych czynników.

Opinia właściciela firmy czy specjalisty ds. marketingu na temat wyglądu czy kierowania danej reklamy nie jest dziś kluczowa. Zapoznając się z ofertą, określoną grupą docelową i przeprowadzając fazę testową kampanii z rozszerzonym zasięgiem, wieloma formatami i kanałami kierowania reklam oraz bardzo dobrze skonfigurowaną analityką internetową jesteśmy w stanie określić, jaki rodzaj reklamy działa i będzie działał najlepiej – ewentualnie, co należy zmienić w ofercie, stronie www, sklepie.

Myślenie na zasadzie “dobry produkt sam się sprzedaje” jest nadal aktualne – można jednak zwiększyć skalę tej sprzedaży.

Natomiast niedopracowany produkt, często pomimo nawet najlepszych reklam, nie sprzeda się. Czasem nawet za darmo nie jest “obiektem zainteresowania” – ku zdziwieniu właściciela firmy. Robiliśmy takie doświadczenie 🙂 Sukcesem będzie jak najszybsze wychwycenie elementów, które należy poprawić i optymalizacja!

Ciekawostka: Jak zaawansowane są systemy reklamowe? Technicznie nie ma żadnego problemu, żeby w każdej reklamie, jaką widzisz, było Twoje zdjęcie oraz imię i nazwisko z profilu social media, który większość z nas ma. Nie ma też problemu, żebyś na zdjęciu w reklamie okularów miał na nosie model, który wczoraj oglądałeś w sklepie internetowym z tekstem “Magda, zobacz jak ślicznie wyglądasz, oglądałaś je wczoraj w 3 sklepach internetowych, czemu jeszcze nie kupiłaś?”. Nie byłoby to raczej zbyt efektywne – poczułbyś się monitorowany i zaniepokojony, a aspekty prawne byłby pewnie niezgodne.

Polecam: Skup się na weryfikacji skuteczności reklam. Oczekuj jasnych, opartych na celach raportów ze skuteczności. Bierz pod uwagę wnioski ze statystyk, wskazówki dot. produktu oparte na analizie efektywności reklam. Traktuj to jako efekt reklamy.

Zaufanie i transparentność, kompetencje, dostępność

Kluczowym aspektem sukcesu i najlepszej współpracy pomiędzy firmą a agencją czy freelancerem jest zaufanie.

W przypadku, gdy firma/osoba odpowiedzialna za marketing rozumie obecne realia marketingu internetowego, bazuje na analizie danych. Statystyki to szybko dostępny obraz efektywności oferty i reklamy.

Ciekawostka: Nie ma cudotwórców. Firmy, które gwarantują cudowne efekty sprzedażowe z reklam w Google, Facebook itd. kłamią już w pierwszej rozmowie telefonicznej lub po powierzchownej analizie strony internetowej. Tego typu współprace często polegają na szybkim podpisaniu długoterminowej umowy i późniejszej wzajemnej walce.

Polecam: Współpracę z firmami, które są transparentne. Sprawdź, jakie kompetencje mają w swoich zespołach, kto dokładnie tam pracuje i zajmuje się Twoją firmą.

Brand osobisty

Obecnie na fali jest brand osobisty. Nie mniej jednak, patrząc na to z perspektywy zaplecza, brand osobisty w marketingu internetowym to bardzo ciężki temat. Dlaczego?

Systemy reklamowe są dziś na tyle rozbudowane, że ten jednoosobowy ekspert może się specjalizować w jednej rzeczy, np. reklamie tekstowej w wyszukiwarce Google, widoku firmy w mapach Google i wizytówce firmowej, reklamie produktowej w wyszukiwarce Google, reklamie hoteli w wyszukiwarce Google itd. W samym systemie Google Ads jest dziś tyle możliwości reklamowych, że jedna osoba nie ma szans na bycie ekspertem od wszystkiego. Nie mówiąc już o testach A/B czy analizie danych internetowych.

Ekspert od marketingu, który często jest też “szkoleniowcem”, CEO agencji reklamowej… – to nie kliknie.

Brand osobisty może funkcjonować w świecie biznesu, doradztwa biznesowego, strategicznego. Jednak nie w marketingu operacyjnym. Tutaj na większość rzeczy taki brand osobisty nie ma czasu. Co więc robi? Zleca je. Często przypadkowym firmom.
Uważam, że rok 2020 zweryfikuje to podejście. Obronną ręką wyjdą firmy, które potrafią pracować w dzisiejszych realiach. Zatrudniają ludzi z pasją – osoby, które dopełniają swoje kompetencje i potrafią tworzyć spójną ofertę. CEO jest osobą, która ma wiedzę pobieżną o wszystkim, ale absolutnie nie twierdzi, że wszystko zrobi sam najlepiej. Skupia przy sobie zaufanych ludzi, którzy są częścią jego firmy.

Ciekawostka: Na polskim YouTubie w 2019 największe zamieszanie i pewnie największe pieniądze zrobił 24-latek – FRIZ. Na czym polega jego fenomen? Nie jest sam! Nie kreuje się na jednoosobowego wymiatacza. Podzielił swój “biznes” na kilka osób, “ekipę”. Wszyscy są równo zaangażowani w firmę. Projekt zarabia miliony. Uważam, że ten model jest znakiem dzisiejszych czasów – tak pracują młodzi ludzie. A kto, jak nie oni powinien tworzyć świat marketingu internetowego?

Polecam: Korzystaj z wiedzy osób, które mają zbudowany silny brand osobisty, ale tylko zarządczo, doradczo. Operacyjnie wspieraj się innymi firmami, które osobisty ekspert może pomóc zweryfikować.

Analiza danych

Bezpieczeństwo danych to punkt pierwszy, ostatni – to analiza danych. Ogólnie DANE – to temat przewodni na najbliższe miesiące. O dane będą opierać się analizy, o danych usłyszymy w przypadku wycieków. Danymi będzie się też handlować (np. pliki cookies osób, które chcą kupić drogi zegarek w następnym miesiącu). Dane będą też jeszcze aktywniej zbierane.

Danych jest bardzo dużo. Dane są zbierane często w błędny sposób. Dlatego dla firm kluczowa jest ich analiza.

Ciekawostka: Jeśli ktoś szuka nowych wyzwań zawodowych – wg mnie zawód przyszłości to ekspert ds. analizy danych. Ta umiejętność już dziś jest bardzo pożądana na rynku pracy i bardzo dobrze płatna.

Polecam:
Upewnij się, jak zbierane są dane o Twoich klientach. Czy są prawidłowe?
Czy da się zbierać więcej lepszych danych?
Podejmuj decyzje dotyczące produktu i marketingu właśnie w oparciu o dane.
Strzeż swoich danych!

Jak ja podchodzę do roku 2020?

Będziemy rozwijać się jako firma, nie jako poszczególne osoby. Każdy z emedia może być w swojej wąskiej specjalizacji brandem osobistym, popartym kompetencjami także innych osób w firmie.
Chcemy, żeby nasza agencja była odpowiedzialna społecznie. Chcemy pracować w zgodzie z oczekiwaniami i wartościami społeczeństwa i tylko w ten sposób wyświetlać reklamy, sprzedawać produkty.
Rozwijamy spojrzenie Design Thinking, które pomoże popatrzeć na produkty w niestandardowy sposób. Ułatwi to później ich reklamę i sprzedaż.
Dbamy o nasze wewnętrzne wartości, procesy, jakość pracy i kulturę organizacyjną.

W nowym roku życzę sukcesów. Życzę otwartości na nowe technologie, nowe spojrzenia na świat. Ale także rozsądku!

Rozwiń z nami swój biznes on-line

Zapytaj o bezpłatną wycenę.

bezpłatna wycena