Błędy brandingu. 6 punktów, w których sabotujesz własną markę.

Organizacje i firmy, jak ludzie, są postrzegane przez ich osobowość – markę lub brand. Wiele może się nie udać w budowaniu strategii i podejmowaniu działań związanych z wizerunkiem Twojego biznesu. Przedstawiamy sześć typowych błędów związanych z brandingiem.

Termin branding w ostatnich latach jest używany tak często i w sposób tak nieprecyzyjny, że szybko stał się postrzegany jako puste hasło języka marketerów. Co rzeczywiście kryje się za tym pojęciem? Branding polega na budowaniu marki swojej firmy lub produktu, jak najbardziej wyróżnić się na tle konkurencji. Jak? Możesz określić, w jaki sposób Twoja organizacja lub produkt będzie odbierany – poważny, niezbędny, a może zabawny? Kontrolujesz to, budując skojarzenia z marką – pozytywnymi komunikatami i emocjami. I oczywiście aktywnie ją prezentujesz wśród grupy odbiorców.

Tutaj do gry wkracza branding, czyli świadomy projekt osobowości marki. Jeśli zaniedbujesz ten element swojej działalności, zewnętrzne postrzeganie pozostawiasz przypadkowi. A to nie jest dobry pomysł.

3 kroki do silnej marki

  1. Chcąc stworzyć silną markę, potrzebujesz w pierwszej kolejności jasno określonej misji i wizji – najlepiej sformułowanej w formie krótkich, prostych stwierdzeń: Po co jest Twoja organizacja?
  2. Następnym etapem jest nadanie celów. Marka może się ustabilizować, bazując tylko na pełnej analizie konkurencji, opracowaniu unikalnego sposobu sprzedaży i grupy docelowej. 
  3. Dopiero w trzecim kroku rozpoczyna się rozwój designu marki. Indywidualny projekt sprawia, że ​​Twoja marka jest wizualnie silna, a w połączeniu z wartościami i działaniami cross-media tworzysz rozpoznawalność na długi czas.

6 typowych błędów:

1. Każdy sobie

Dział zajmujący się stroną realizuje swój projekt, zespół ds. mediów społecznościowych tworzy własne, niezależne grafiki w oparciu o losowe barwy, a obsługa klienta wysyła oferty niepasujące do ogólnej komunikacji – zarówno wizualnej, jak i w sposobie wyrażania myśli.

Problem:

  • brak tożsamości pomiędzy kanałami komunikacji,
  • odbiorcy dostrzegają różne “osobowości” i są zdezorientowani,
  • marka nie ma spójnych elementów, które są długoterminowo zapamiętywane.

Wskazówka:

Opracuj zbiór elementów, które definiują Twój brand i ustal szablony, w których są już uwzględnione kluczowe dane, logo, kolory i czcionki Twojej marki. Powinien on być dostępny dla wszystkich pracowników. Komunikujcie się w sposób spójny. 

2. Określenie grupy docelowej. I sposobu dotarcia do niej.

Chcesz podobać się nastolatkom, ale kolory i design są śmiertelnie poważne.

Problem:

  • lubisz swoją markę, ale nie grupę docelową,
  • nie jesteś w stanie zwrócić uwagi odpowiednich osób,
  • grupa docelowa nie identyfikuje się z Twoim sposobem komunikacji.

Wskazówka:

Pracuj z grupą docelową! Twórz persony i pozwól im omówić i ocenić na przykład różne projekty logo. “Co przyciąga Twoją uwagę, a co nie ma znaczenia?” Najważniejsze jest to, żeby grupa docelowa mogła identyfikować się z Twoją marką i jej sposobem komunikacji.

3. „O co w tym chodzi?”

Odbiorcy zastanawiają się, o co chodzi w Twoim projekcie, ponieważ nie mogą zrozumieć, jaki jest jego cel.

Problem:

  • Temat, misja i wizja nie są jeszcze jasno zdefiniowane lub nie są jasno przekazywane w mediach, w logo, ale także na stronie internetowej i pozostałych kanałach

Wskazówka:

Przeprowadź małe badanie! Niech trzy do pięciu osób, które pasują do grupy docelowej, ale nie są zaznajomione z Twoim projektem, przejrzą Twoją stronę główną przez kilkanaście sekund. Następnie pozwól im podzielić się z Tobą swoimi pierwszymi przemyśleniami. “Czy rozumiesz, o co chodzi?” Jeśli uzyskasz odpowiedzi “nie”, zdecydowanie sprecyzuj swoje komunikaty.

4. Twoja marka nie dociera do wszystkich potencjalnie zainteresowanych

Idealnym zobrazowaniem tego punktu są osoby niepełnosprawne, które nie mogą uzyskać dostępu, zobaczyć lub zrozumieć Twoich treści. To przykład jednego ze skrajnych wykluczeń. Te łagodniejsze formy to na przykład nazwa marki w obcym języku, którego znaczenie absolutnie nie ma związku z działalnością czy produktem. A może sposób komunikacji nie jest adekwatny do produktu, co zawęża grupę docelową?

Problemy:

  • Kontrasty kolorów są zbyt niskie i niewidoczne dla osób z wadami wzroku.
  • Twoja nazwa lub slogan oznacza coś niepożądanego w innym języku – miejmy nadzieję, że coś dobrego. 😉
  • Twoje nazwa nie jest w stanie sprawnie funkcjonować na poziomie międzynarodowym, ponieważ nikt za granicą nie może jej wymówić z powodu specyficznych – dla Twojego języka ojczystego – znaków (jak na przykład: ś, ć, ó itd).

Wskazówka:

Od początku myśl na dużą skalę! A oprócz tego spraw, aby Twoje treści były dostępne dla wszystkich, zastanów się nad nietypowymi odbiorcami i w ten sposób nie wykluczaj nikogo nieumyślnie. 

5. Twoja marka jest jak wszystkie inne z branży

Problem:

Ci, którzy trzymają się wszelkich konwencji, zasad i typowych praktyk, szybko stają się neutralni, nie kojarzeni na rynku. Takim działaniem ryzykujesz, że będziesz ciągle mylony z konkurencją. 

Wskazówka:

Odpowiedz sobie na pytanie, co tworzy rozpoznawalność Twojej marki i odróżnia ją od podobnych tematycznie projektów.  Krokiem, który może być niezwykle pomocny przy opracowywaniu (re)brandingu, jest przeprowadzenie szczegółowej wizualnej analizy konkurencji.

6. Branding jest zbyt złożony. I sztywny.

Masz szczegółowe logo, wyrafinowaną narrację i wyszukany projekt,  ale nowi pracownicy są przytłoczeni użyciem go w ścisły sposób … a elementy brandu nie są w stanie elastycznie współgrać z komunikacją w różnych kanałach. 

Problemy:

  • Zbyt wiele elementów o małej skali “ważności” ograniczają użyteczność i funkcjonalność. Przykładowo każdy, kto używa w logo wielu kolorów, musi przygotować się konsekwencje w postaci powracających problemów typu ograniczone możliwości drukowania na małych powierzchniach, na przykład na długopisach.
  • Sztywne zasady i reguły przytłaczają Twój zespół i ograniczają kreatywność.

Wskazówka:

W dłuższej perspektywie myśl o wszystkich możliwych, opcjach i szansach zastosowaniach designu swojego brandu podczas projektowania. Regularnie testuj i aktualizuj użyteczność i praktyczność.

Ponieważ dobry branding powinien być trwały i, jak to często bywa: mniej znaczy więcej.

Wniosek: odrób pracę domową i zapewnij swojej marce mocne fundamenty!

Dzięki temu Twoja witryna internetowa, aplikacja, kanały mediów społecznościowych lub materiały drukowane będą miały niepowtarzalny wygląd. I będą się wyróżniały na tle konkurencji świetnym odbiorem grupy docelowej! A jeśli unikniesz powyższych sześciu błędów związanych z brandingiem, nikt już nie zapomni o Twojej ofercie! 🙂

Rozwiń z nami swój biznes on-line

Autor:
COO, Project Manager, Wiceprezes

Project manager, specjalista w dziedzinie UX/UI oraz e-commerce. Posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu projektów oraz rozwoju aplikacji webowych i mobilnych zorientowanych na użytkownika. Absolwent Marketingu Internetowego w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.