Google Ads – poradnik dla pocz─ůtkuj─ůcych

Reklamy w wyszukiwarce Google, czyli Google Ads pozwalaj─ů dotrze─ç do szerszego grona potencjalnych klient├│w. Dzi─Öki reklamom w wynikach wyszukiwania zwi─Ökszamy szans─Ö na to, ┼╝e kto┼Ť skorzysta z naszej oferty. Dzi─Öki reklamom w Google Ads nie tylko zwi─Ökszysz przych├│d, ale tak┼╝e wp┼éyniesz na rozpoznawalno┼Ť─ç marki i ruch na stronie. Dowiedz si─Ö jak dzia┼éa Google Ads.

Czego się dowiesz z tego artykułu?

Co to jest Google Ads?

Google Ads

Google Ads to z┼éo┼╝ony system reklamowy firmy Google, kt├│ry z sukcesem funkcjonuje ju┼╝ ponad 20 lat. Pocz─ůtkowo, jako Google Adwords, by┼é skoncentrowany wok├│┼é reklam tekstowych, jednak wraz z rozwojem rynku reklamy internetowej zmieni┼é nazw─Ö na Google Ads.
Aktualnie Google Ads to wszechstronne narz─Ödzie, kt├│re umo┼╝liwia planowanie, uruchamianie oraz wy┼Ťwietlanie p┼éatnych tre┼Ťci w wyszukiwarce Google. U┼╝ytkownicy sieci mog─ů zobaczy─ç reklam─Ö w r├│┼╝nych miejscach w Internecie, np. w wynikach wyszukiwania, w witrynach partner├│w Google w sieci wyszukiwania, w sieci reklamowej lub w aplikacjach. Zale┼╝y to m.in. od sposobu kierowania reklam, wybranej grupy odbiorc├│w i rodzaj├│w promowanych tre┼Ťci. Narz─Ödzia Google Ads pozwalaj─ů stale kontrolowa─ç i dowolnie kszta┼étowa─ç bud┼╝et reklamowy. Dzi─Öki temu zar├│wno du┼╝e, ┼Ťrednie, jak i nawet bardzo ma┼ée firmy mog─ů z pomoc─ů Google Ads przeprowadzi─ç kampani─Ö dopasowan─ů do swoich potrzeb i mo┼╝liwo┼Ťci.

Zrozumie─ç Google Ads ÔÇô s┼éownik poj─Ö─ç

Aby sprawnie porusza─ç si─Ö w przestrzeni kampanii Google Ads i zrozumie─ç korzy┼Ťci p┼éyn─ůce z tej formy promocji warto bli┼╝ej pozna─ç poni┼╝sze poj─Öcia.

CPC (cost per click ÔÇô p┼éatno┼Ť─ç za klikni─Öcia)

to jeden ze sposob├│w rozliczania si─Ö za reklam─Ö w Google Ads. Reklamodawca p┼éaci w nim okre┼Ťlon─ů cen─Ö tylko za klikni─Öcie u┼╝ytkownika w reklam─Ö i przekierowanie na swoj─ů stron─Ö, a nie za sam─ů obecno┼Ť─ç w Google. Najcz─Ö┼Ťciej jest stosowany podczas testowania nowych kampanii reklamowych. Gdy oka┼╝e si─Ö, ┼╝e tekst lub grafika nie s─ů atrakcyjne dla odbiorcy – pieni─ůdze z bud┼╝etu reklamowego mo┼╝na ulokowa─ç inaczej. CPC jest powszechnie stosowany m.in. w przypadku post├│w sponsorowanych w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych.

CPM (cost per mile ÔÇô koszt tysi─ůca wy┼Ťwietle┼ä)

to model rozliczania, zak┼éadaj─ůcy p┼éatno┼Ť─ç za 1000 wy┼Ťwietle┼ä reklamy, niezale┼╝nie od liczby klikni─Ö─ç. Najcz─Ö┼Ťciej wybierany podczas kampanii w Google Ads, kt├│rych celem jest zwi─Ökszenie rozpoznawalno┼Ťci firmy. Stosowany g┼é├│wnie w przypadku reklam wideo i kreacji graficznych. Wybieraj─ůc rozliczenie CPM pami─Ötaj, ┼╝e nie otrzymasz informacji o u┼╝ytkownikach, kt├│rym wy┼Ťwietli┼éa si─Ö reklama.

CPV (cost per view ÔÇô koszt za obejrzenie)

to model zak┼éadaj─ůcy p┼éatno┼Ť─ç okre┼Ťlonej kwoty za ka┼╝de obejrzenie reklamy wideo. Najcz─Ö┼Ťciej jest wybierany w przypadku publikacji reklam na YouTube. Obejrzenie mo┼╝e by─ç rozumiane jako samo wy┼Ťwietlenie reklamy, jak i wykonanie okre┼Ťlonego dzia┼éania, np. klikni─Öcie w link – nak┼éadk─Ö na filmie. Ta forma rozlicze┼ä dla reklam w Google Ads jest zazwyczaj stosowana podczas dzia┼éa┼ä wizerunkowych, buduj─ůcych ┼Ťwiadomo┼Ť─ç marki.

CTR (click through rate)

to wsp├│┼éczynnik klikalno┼Ťci. Informuje, ilu u┼╝ytkownik├│w ogl─ůdaj─ůcych reklam─Ö, klikn─Ö┼éo j─ů. Podstawow─ů funkcj─ů CTR jest sprawdzanie skuteczno┼Ťci sponsorowanych tre┼Ťci oraz s┼é├│w kluczowych. Wysoka warto┼Ť─ç tego wsp├│┼éczynnika wskazuje, ┼╝e Twoja reklama w Google Ads podoba si─Ö odbiorcom.

Konwersja

to dzia┼éanie u┼╝ytkownika na stronie, na kt├│rym zale┼╝y reklamodawcy. Przyk┼éadami takich aktywno┼Ťci s─ů np. zakup produktu w sklepie internetowym, wys┼éanie formularza kontaktowego czy zapis na newsletter. Jest stosowana do oceny efektywno┼Ťci kampanii w Google Ads ÔÇô istnieje mo┼╝liwo┼Ť─ç zliczania konwersji dla poszczeg├│lnych kampanii, grup reklam, s┼é├│w kluczowych czy innych metod kierowania reklam. Dzi─Öki temu reklamodawca mo┼╝e wstrzymywa─ç nieefektywne kampanie i wybiera─ç te, kt├│re generuj─ů lepsz─ů konwersj─Ö.

Klikni─Öcia

wyst─Öpuj─ů, gdy u┼╝ytkownik klika na reklam─Ö, np. na niebieski nag┼é├│wek lub numer telefonu reklamy tekstowej. Ich liczba pozwala okre┼Ťli─ç, czy reklama jest interesuj─ůca dla ogl─ůdaj─ůcych j─ů os├│b. Dobrze przygotowane i precyzyjnie kierowane reklamy s─ů klikane cz─Ö┼Ťciej. S┼éowa kluczowe (keywords) to s┼éowa lub wyra┼╝enia, kt├│re opisuj─ů produkty lub us┼éugi, kt├│re oferujesz. Na ich podstawie reklamy kierowane s─ů do u┼╝ytkownik├│w. Dobrze wybrane s┼éowa kluczowe istotnie wp┼éywaj─ů na ruch na stronie i s─ů jednym z najwa┼╝niejszych element├│w pozycjonowania strony internetowej.

Wy┼Ťwietlenia

s─ů liczone za ka┼╝dym razem, gdy reklama zostanie pokazana w wyszukiwarce lub sieci Google. W niekt├│rych sytuacjach mo┼╝e by─ç wy┼Ťwietlana tylko cz─Ö┼Ť─ç reklamy. Na przyk┼éad w Mapach Google mo┼╝emy pokaza─ç u┼╝ytkownikowi jedynie nazw─Ö firmy i lokalizacj─Ö lub tylko nazw─Ö firmy i pierwsz─ů linijk─Ö tekstu reklamy.

Dlaczego warto korzysta─ç z reklam Google Ads? Jakie s─ů ich zalety?

Reklama w wyszukiwarce internetowej mo┼╝e przynie┼Ť─ç firmie wiele korzy┼Ťci. W┼Ťr├│d nich wymieni─ç mo┼╝na cho─çby generowanie wi─Ökszego ruchu na stronie, budowanie ┼Ťwiadomo┼Ťci czy kszta┼étowanie wizerunku marki. Niew─ůtpliwie jednak najwi─Öksz─ů zalet─ů reklamy w Google jest odpowiadanie na potrzeby u┼╝ytkownika, szukaj─ůcego w wyszukiwarce w danej chwili konkretnego produktu lub us┼éugi. Tak bliski kontakt z potencjalnym klientem mo┼╝liwy jest jedynie w Google Ads. Reklama w wyszukiwarce nie jest agresywna, nie narzuca si─Ö internaucie. U┼╝ytkownicy sieci coraz bardziej ufaj─ů Google i przedstawionym przez ni─ů wynikom. Cz─Östo sponsorowane tre┼Ťci s─ů postrzegane przez nich jako dope┼énienie informacji, kt├│rej szukaj─ů i ch─Ötnie w nie klikaj─ů. Nie spos├│b pomin─ů─ç r├│wnie┼╝ zasi─Ögu reklamy w

Internecie. Tre┼Ťci sponsorowane s─ů dost─Öpne dla u┼╝ytkownika przez ca┼é─ů dob─Ö, siedem dni w tygodniu, przez ca┼éy rok, z ka┼╝dego miejsca na ┼Ťwiecie.

Wyniki wy┼Ťwietlania Google Ads pod fraz─Ö opony samochodowe:

Kampanie Google Adwords Lublin

Wybieraj─ůc Google Ads masz pewno┼Ť─ç, ┼╝e Twoja reklama b─Ödzie:

  • efektywna ÔÇô Google Ads daje ogromny wyb├│r r├│┼╝nych form reklamy, kt├│re mo┼╝na dostosowywa─ç do swoich cel├│w biznesowych, np. zwi─Öksza─ç ilo┼Ť─ç po┼é─ůcze┼ä telefonicznych lub wizyt w sklepie internetowym. Dodatkowo, na efekty dzia┼éania Google Ads nie trzeba d┼éugo czeka─ç ÔÇô reklama wy┼Ťwietli si─Ö u┼╝ytkownikom sieci od razu po uruchomieniu kampanii, a pierwsi potencjalni klienci szybko trafi─ů na Twoj─ů stron─Ö.
  • mierzalna ÔÇô Google udost─Öpnia specjalne narz─Ödzia, dzi─Öki kt├│rym ┼éatwo jest zmierzy─ç efekty prowadzonej kampanii. Dowiesz si─Ö m.in. czy u┼╝ytkownik klikn─ů┼é reklam─Ö lub wykona┼é wa┼╝n─ů dla Twojej firmy czynno┼Ť─ç, np. pobra┼é aplikacj─Ö lub kupi┼é produkt. Poznasz tak┼╝e ┼Ťredni koszt reklamowy, jaki ponosisz, aby nak┼éoni─ç klienta do zakupu produktu. B─Ödziesz m├│g┼é lepiej pozna─ç swojego klienta i jego zwyczaje, np. dowiesz si─Ö ile czasu przed zakupem po┼Ťwi─Öca na zebranie informacji o produkcie.
  • w rozs─ůdnej cenie – koszt tylko za klikni─Öcia (CPC) ÔÇô Google Ads pozwala zachowa─ç pe┼én─ů kontrol─Ö nad bud┼╝etem reklamowym. Reklamodawca sam okre┼Ťla m.in. wielko┼Ť─ç wydatk├│w jakie mo┼╝e ponie┼Ť─ç w ci─ůgu miesi─ůca, dnia oraz na jedn─ů reklam─Ö. P┼éatno┼Ť─ç pobierana jest dopiero wtedy, gdy kto┼Ť kliknie w reklam─Ö. Samo jej wy┼Ťwietlenie w wynikach wyszukiwania nie generuje dodatkowych koszt├│w.
  • elastyczna ÔÇô reklamy w Google Ads mo┼╝na bardzo ┼éatwo zmienia─ç, aby uzyska─ç jak najlepsze efekty. Wielko┼Ť─ç bud┼╝etu, s┼éowa kluczowe, tre┼Ť─ç reklamy ÔÇô mog─ů by─ç modyfikowane w dowolnym momencie, w zale┼╝no┼Ťci od aktualnej oferty i oczekiwanych rezultat├│w. Wiedz─ůc, kt├│re reklamy ciesz─ů si─Ö zainteresowaniem i s─ů klikane mo┼╝na przetransferowa─ç na nie wi─Öksze ┼Ťrodki. To z kolei zwi─Ökszy zwrot z inwestycji.
  • kierowana do wybranej grupy docelowej ÔÇô Google Ads daje mo┼╝liwo┼Ť─ç wy┼Ťwietlania reklam osobom o okre┼Ťlonych zainteresowaniach, kt├│re poszukuj─ů konkretnego produktu lub us┼éugi. Reklamy b─Öd─ů widoczne dla u┼╝ytkownik├│w, kt├│rzy wpisuj─ů s┼éowa kluczowe zwi─ůzane z Twoj─ů dzia┼éalno┼Ťci─ů lub odwiedzaj─ů pasuj─ůce tematycznie witryny. Mog─ů si─Ö wy┼Ťwietla─ç na kilku r├│┼╝nych urz─ůdzeniach: komputerze, tablecie i smartfonie. U┼╝ytkownicy, kt├│rzy nie s─ů zainteresowani Twoj─ů ofert─ů s─ů pomijani.

Jakie s─ů formy reklamy Google Ads?

Pierwszym krokiem do stworzenia dobrej kampanii reklamowej w Google Ads jest okre┼Ťlenie celu, kt├│ry chce si─Ö osi─ůgn─ů─ç. Jest to niezwykle istotne, bowiem ka┼╝dy cel mo┼╝e by─ç zrealizowany przez inny typ kampanii, a ka┼╝da kampania ma z kolei swoje miejsca, w kt├│rych u┼╝ytkownik b─Ödzie m├│g┼é zobaczy─ç reklam─Ö. Nazywamy je sieciami. Dla reklamodawc├│w dost─Öpne s─ů: sie─ç wyszukiwania Google, sie─ç reklamowa Google i sie─ç YouTube. Obejmuj─ů one wszystkie lokalizacje, w kt├│rych mog─ů wy┼Ťwietla─ç si─Ö oferty Twojej firmy, np. witryny Google, witryny partner├│w Google i inne, np. aplikacje mobilne. Podsumowuj─ůc – cel kampanii okre┼Ťla miejsce, w kt├│rym u┼╝ytkownicy b─Öd─ů mogli zobaczy─ç reklamy Twojej firmy.

Jaki masz wyb├│r, decyduj─ůc si─Ö na promocj─Ö swojej firmy w Google Ads? Poni┼╝ej prezentujemy podstawowe formy reklamy:

reklamy w sieci wyszukiwania

opieraj─ů si─Ö na s┼éowach kluczowych i pojawiaj─ů si─Ö w wynikach Google, kiedy u┼╝ytkownik wpisuje has┼éo zwi─ůzane z Twoj─ů ofert─ů. Celem kampanii prowadzonych w sieci wyszukiwania jest generowanie wysokiej jako┼Ťci ruchu na Twojej stronie internetowej. Ta forma reklamy jest adresowana do klient├│w, kt├│rzy w czasie rzeczywistym poszukuj─ů konkretnego produktu lub us┼éugi. Dzi─Öki temu, ┼╝e odpowiada na zdefiniowan─ů potrzeb─Ö, cechuje j─ů wysoka skuteczno┼Ť─ç. Reklamodawca p┼éaci za klikni─Öcie (CPC);

Google Ads Search

reklamy displayowe

to inaczej reklamy graficzne lub bannerowe, kt├│re wy┼Ťwietlane s─ů u┼╝ytkownikowi w sieci reklamowej Google Display Network. Po klikni─Öciu w banner reklamowy, internauta zostaje automatycznie przeniesiony na Twoj─ů stron─Ö. W sieci Google Display Network znajduje si─Ö ponad 2 mln witryn, kt├│re przegl─ůda niemal 90% wszystkich u┼╝ytkownik├│w Internetu. Je┼Ťli dodamy do tego r├│┼╝norodne metody kierowania to masz gwarancj─Ö precyzyjnego dotarcia do swojej grupy docelowej. Twoja reklama mo┼╝e by─ç np. wy┼Ťwietlana u┼╝ytkownikom, kt├│rzy s─ů zainteresowani okre┼Ťlonymi obszarami w Internecie lub ju┼╝ wcze┼Ťniej odwiedzili Twoj─ů witryn─Ö remarketing). Istnieje mo┼╝liwo┼Ť─ç ┼é─ůczenia metod kierowania, aby maksymalnie zaw─Özi─ç grup─Ö odbiorc├│w. Wybieraj─ůc reklam─Ö displayow─ů mo┼╝esz zwi─Ökszy─ç ┼Ťwiadomo┼Ť─ç swojej marki lub wypromowa─ç nowy produkt. Reklamodawca p┼éaci za klikni─Öcie w reklam─Ö (CPC), a nie za jej wy┼Ťwietlenie

Reklama mobilna Google Adwords Lublin

reklamy produktow

w Google Ads zosta┼éy stworzone z my┼Ťl─ů o sklepach internetowych. Zazwyczaj ┼é─ůcz─ů w sobie elementy reklamy graficznej i tekstowej, tworz─ůc kr├│tk─ů prezentacj─ů produktu dost─Öpnego online. Zawieraj─ů jego zdj─Öcie, nazw─Ö oraz informacj─Ö o sprzedawcy. Reklamy produktowe w Google Ads wy┼Ťwietl─ů si─Ö u┼╝ytkownikowi w dw├│ch miejscach: nad lub z prawej strony wynik├│w wyszukiwania oraz w osobnej zak┼éadce Zakupy (Google Shopping). Klikni─Öcie w reklam─Ö przeniesie internaut─Ö bezpo┼Ťrednio na podstron─Ö produktu w sklepie internetowym, na kt├│rej mo┼╝e dokona─ç zakupu. Ta forma reklamy w Google Ads jest bardzo atrakcyjna dla klient├│w, poniewa┼╝ niemal na tacy podaje mu zdj─Öcie i cen─Ö poszukiwanego produktu, tym samym b┼éyskawicznie odpowiadaj─ůc na jego podstawowe pytania w procesie decyzyjnym. Po┼é─ůczenie reklam produktowych z Google Merchant Center umo┼╝liwia tzw. remarketing dynamiczny, czyli przypominanie u┼╝ytkownikom produkt├│w, kt├│re wcze┼Ťniej ogl─ůdali w sklepie reklamodawcy. Reklamy produktowe s─ů rozliczane za klikni─Öcia (CPC);

Reklama produktowa Google Merchant Lublin

reklamy wideo

s─ů cz─Ö┼Ťci─ů kampanii realizowanych w serwisie YouTube. System Google Ads umo┼╝liwia wy┼Ťwietlanie film├│w promocyjnych obok tre┼Ťci niekomercyjnych. U┼╝ytkownicy ogl─ůdaj─ů je przed rozpocz─Öciem w┼éa┼Ťciwego filmu lub w jego trakcie. Wideo reklamowe mo┼╝e by─ç r├│wnie┼╝ propozycj─ů do obejrzenia, sugerowan─ů przez YouTube. Film sponsorowany mo┼╝e mie─ç form─Ö reklamy, kt├│r─ů mo┼╝na przewin─ů─ç lub wymuszaj─ůcej obejrzenie w ca┼éo┼Ťci. YouTube daje mo┼╝liwo┼Ť─ç przekierowania na stron─Ö internetow─ů reklamodawcy po klikni─Öciu w film, a nawet dodania specjalnych nak┼éadek, umo┼╝liwiaj─ůcych wype┼énienie formularza czy dokonanie zakupu. Reklamy wideo s─ů ┼Ťwietnym wyborem, je┼Ťli Twoim celem jest budowanie ┼Ťwiadomo┼Ťci marki. S─ů rozliczane w systemie CPV (p┼éatno┼Ť─ç za obejrzenie) lub CPM (p┼éatno┼Ť─ç za tysi─ůc wy┼Ťwietle┼ä).

Reklama Ads w YouTube

reklamy tekstowe

maj─ů form─Ö link├│w sponsorowanych, kt├│re wy┼Ťwietlaj─ů si─Ö nad i pod organicznymi wynikami wyszukiwania. Pojawiaj─ů si─Ö, gdy u┼╝ytkownik wpisze w wyszukiwark─Ö wybrane przez reklamodawc─Ö s┼éowo kluczowe. Po klikni─Öciu w reklam─Ö, internauta trafia na Twoj─ů stron─Ö. Dzi─Öki narz─Ödziom udost─Öpnionym przez Google Ads, mo┼╝liwe jest dotarcie w wybranych dniach tygodnia lub godzinach do os├│b o okre┼Ťlonej p┼éci i wieku, kt├│re w danym momencie znajduj─ů si─Ö w wytypowanej lokalizacji i poszukuj─ů konkretnego produktu lub us┼éugi. Innymi s┼éowy ÔÇô docierasz do swoich potencjalnych klient├│w w┼éa┼Ťnie wtedy, gdy s─ů najbardziej sk┼éonni do poznania Twojej oferty i dokonania zakupu. Reklamy tekstowe w Google Ads s─ů rozliczane w modelu p┼éatno┼Ťci za klikni─Öcia (CPC).

reklama w Google Maps

– Wy┼Ťwietla si─Ö jako pierwsza w spisie firm podczas wyszukiwania obiekt├│w w Google Maps. Ponadto na mapie pojawia si─Ö w├│wczas wyr├│┼╝niony punkt w miejscu zlokalizowania siedziby firmy. Reklama w Google Maps z wykorzystaniem systemu Google AdWords to forma reklamy, kt├│ra doskonale zwi─Öksza widoczno┼Ť─ç w sieci. Reklama w Google Maps pokazuje zakres us┼éug czy godziny otwarcia firmy. Mo┼╝e by─ç dodatkowo uzupe┼éniona o zdj─Öcia.

Reklama w Google Maps Adwords Lublin

Kiedy korzysta─ç z reklam i dla kogo jest Google Ads?

Kampania Google Ads to dobra forma promocji w Internecie w┼éa┼Ťciwie dla ka┼╝dej dzia┼éalno┼Ťci biznesowej, niezale┼╝nie od skali, zasi─Ögu terytorialnego czy bran┼╝y. Jedynym wymaganiem jest posiadanie strony internetowej. R├│┼╝norodno┼Ť─ç form reklamy, jakie oferuje Google sprawia, ┼╝e przez kampani─Ö w Google Ads Twoja firma mo┼╝e realizowa─ç r├│┼╝ne cele biznesowe.

Je┼Ťli zale┼╝y Ci na:

  • pozyskaniu nowych klient├│w,
  • zwi─Ökszeniu rozpoznawalno┼Ťci Twojej marki,
  • wzro┼Ťcie sprzeda┼╝y (bo wprowadzasz nowy produkt, oferujesz promocyjne ceny lub prowadzisz dzia┼éalno┼Ť─ç sezonow─ů)

Mo┼╝esz wybiera─ç spo┼Ťr├│d kilku typ├│w kampanii, kt├│re oferuj─ů r├│┼╝ne formy reklamy:

  • kampanie w sieci wyszukiwania ÔÇô dost─Öpne s─ů tu reklamy tekstowe lub produktowe, kt├│re generuj─ů ruch, pozyskuj─ů klikni─Öcia, wspieraj─ů sprzeda┼╝;
  • kampanie Display ÔÇô to reklamy graficzne, wy┼Ťwietlane w witrynach partner├│w Google. Generuj─ů ruch na stronie, sprawdzaj─ů si─Ö tak┼╝e jako przekazy buduj─ůce ┼Ťwiadomo┼Ť─ç marki;
  • kampanie na YouTube ÔÇô reklamy wideo, s┼éu┼╝─ůce budowaniu wizerunku firmy.

Szybkie efekty oraz du┼╝a elastyczno┼Ť─ç w prowadzeniu kampanii to najwi─Öksze zalety Google Ads. Odpowiednio dobrane parametry sprawi─ů, ┼╝e Twoja oferta pojawi si─Ö wysoko w wynikach wyszukiwania, a Ty zap┼éacisz tylko za efekt kampanii. Uwierz, naprawd─Ö warto!

Jakie s─ů rodzaje kampanii reklamowych? Cele i strategie kampanii Google Ads

Pierwszym krokiem do stworzenia kampanii w Google Ads powinno by─ç okre┼Ťlenie celu, kt├│ry chcesz osi─ůgn─ů─ç. Im bardziej konkretny i mierzalny ÔÇô tym lepiej. Pozwoli to dok┼éadnie okre┼Ťli─ç grup─Ö docelow─ů dzia┼éa┼ä oraz wybra─ç cechy Twojego produktu lub us┼éugi, kt├│re b─Öd─ů akcentowane w przekazie reklamowym. Pomo┼╝e tak┼╝e ocenia─ç skuteczno┼Ť─ç podejmowanych dzia┼éa┼ä i ÔÇô w kolejnym kroku ÔÇô optymalizowa─ç, czyli ulepsza─ç Twoj─ů kampani─Ö. O wyznaczonym celu nale┼╝y pami─Öta─ç przy kolejnych etapach ÔÇô podczas pisania tekst├│w reklamy czy tworzeniu landing page, czyli strony na kt├│r─ů trafia u┼╝ytkownik bezpo┼Ťrednio po klikni─Öciu w reklam─Ö.

Prezentujemy przyk┼éadowe cele marketingowe, kt├│re mog─ů by─ç wspierane przez reklam─Ö w Google Ads:

  • budowa/poprawa/wzmacnianie wizerunku firmy lub organizacji;
  • wzrost sprzeda┼╝y produkt├│w;
  • wzrost ogl─ůdalno┼Ťci serwisu;
  • wykonanie okre┼Ťlonej akcji przez internaut├│w.

Powy┼╝sze cele mog─ů by─ç realizowane poprzez r├│┼╝norodne kampanie oferowane w Google Ads. W┼Ťr├│d nich mo┼╝na wyr├│┼╝ni─ç:

kampani─Ö generuj─ůc─ů ruch

bywa nazywana te┼╝ kampani─ů trafficow─ů. Jej celem jest wygenerowanie jak najwi─Ökszej liczby odwiedzin na stronie internetowej. Ten typ kampanii w Google Ads wybierany jest najcz─Ö┼Ťciej przez portale internetowe, kt├│re czerpi─ů zyski ze sprzeda┼╝y swojej powierzchni reklamowej. Jej podstawowym za┼éo┼╝eniem jest przekierowanie jak najwi─Ökszej liczby u┼╝ytkownik├│w wyszukiwarek, przy utrzymaniu mo┼╝liwie najni┼╝szych koszt├│w za pojedyncze odwiedziny. Aby zrealizowa─ç ten cel zalecane jest wybranie jak najwi─Ökszej ilo┼Ťci s┼é├│w kluczowych. Im mniej s─ů one popularne w┼Ťr├│d reklamodawc├│w, tym lepiej.

kampani─Ö wizerunkow─ů

do podstawowych cel├│w nale┼╝y zaliczy─ç: budowanie ┼Ťwiadomo┼Ťci marki, pozytywnego obrazu firmy oraz jej oferty lub intensywne promowanie produktu, wprowadzanego na rynek. W tym rodzaju kampanii w Google Ads bardzo istotne jest, aby u┼╝ytkownicy sieci mieli cz─Östy kontakt z Twoj─ů firm─ů. Z tego powodu nale┼╝y zdefiniowa─ç mo┼╝liwie najwi─Öcej s┼é├│w kluczowych, popularnych w danej bran┼╝y. Warto postara─ç si─Ö, aby reklama Twojej firmy wy┼Ťwietla┼éa si─Ö jak najwy┼╝ej w wynikach wyszukiwania po to, by Tw├│j przekaz dotar┼é do jak najwi─Ökszej liczby odbiorc├│w. Nale┼╝y pami─Öta─ç, ┼╝e w wizerunkowych kampaniach w Google Ads istotna jest przede wszystkim liczba ods┼éon na mo┼╝liwie najwy┼╝szych pozycjach w wynikach wyszukiwania.

kampani─Ö sprzeda┼╝ow─ů

ma przyczyni─ç si─Ö do wzrostu sprzeda┼╝y Twojego produktu lub us┼éugi. Aby ten typ kampanii w Google Ads by┼é skuteczny, bardzo istotne jest posiadanie dobrego landing page, czyli strony internetowej, na kt├│r─ů trafia u┼╝ytkownik po klikni─Öciu w reklam─Ö. Powinna ona dostarcza─ç klientowi istotnych informacji o produkcie, by─ç przejrzysta i czytelna oraz zach─Öca─ç do dzia┼éania, czyli dokonania zakupu. W tej strategii wa┼╝ne jest, aby koszt pozyskania jednego klienta nie by┼é wy┼╝szy ni┼╝ zysk wygenerowany z jego zakupu. Aby to osi─ůgn─ů─ç rekomenduje si─Ö wybieranie s┼é├│w kluczowych z tzw.ÔÇ× d┼éugiego ogonaÔÇŁ, czyli takich, kt├│re zawieraj─ů pe┼én─ů nazw─Ö produktu. Jest to rozwi─ůzanie nie tylko bardziej korzystne cenowo dla reklamodawcy (koszt CPC jest ni┼╝szy), ale tak┼╝e lepiej trafia do potencjalnego klienta.

Ile ja za to wszystko zapłacę? Koszty Google Ads

Nadszed┼é w ko┼äcu czas, aby troch─Ö uwagi po┼Ťwi─Öci─ç kosztom. Na ca┼ékowit─ů cen─Ö jak─ů zap┼éacisz, realizuj─ůc kampani─Ö Google Ads sk┼éadaj─ů si─Ö bud┼╝et Twojej kampanii (generowany przez klikni─Öcia lub wy┼Ťwietlenia reklamy) oraz wynagrodzenie agencji, kt├│ra przygotuje, poprowadzi i zoptymalizuje te wszystkie dzia┼éania. I tu pojawia si─Ö kolejna, mocna strona Google Ads. Ta forma promocji daje Ci mo┼╝liwo┼Ť─ç pe┼énej kontroli nad bud┼╝etem reklamowym. W danym miesi─ůcu nie zap┼éacisz ani grosza wi─Öcej ponad limit, kt├│ry ustalisz. Bardzo istotne jest jednak, aby bud┼╝et kampanii w Google Ads by┼é dopasowany nie tylko do Twoich mo┼╝liwo┼Ťci finansowych, ale tak┼╝e do cel├│w biznesowych Twojej firmy. Zacznij wi─Öc od okre┼Ťlenia tego, co chcesz osi─ůgn─ů─ç, dzi─Öki realizacji kampanii Google Ads. ┼Üpieszymy z podpowiedzi─ů i przypominamy przyk┼éadowe cele marketingowe:

  • wzrost przychod├│w w sklepie internetowym,
  • wzrost liczby transakcji,
  • wzrost ┼Ťwiadomo┼Ťci marki,
  • okre┼Ťlona liczba zapis├│w do newslettera/pobra┼ä aplikacji/materia┼é├│w.

Pami─Ötaj, ┼╝e zesp├│┼é emedia s┼éu┼╝y pomoc─ů w ustalaniu pocz─ůtkowej wysoko┼Ťci bud┼╝etu. Bierzemy pod uwag─Ö Twoje cele biznesowe, zasi─Ög kampanii, wybrane metody dotarcia do klienta oraz koszty klikni─Öcia dla bran┼╝y, w kt├│rej dzia┼éasz. Wszystko po to, aby Twoja kampania by┼éa optymalna i skuteczna.

Wybieraj─ůc Google Ads mo┼╝esz w dowolnym momencie modyfikowa─ç kampani─Ö: wstrzyma─ç j─ů lub zintensyfikowa─ç, np. w okresie wzmo┼╝onej sprzeda┼╝y lub przy okazji wprowadzania na rynek nowego produktu. Koszty kampanii ponosisz tylko wtedy, gdy Twoi klienci podejm─ů okre┼Ťlone dzia┼éanie, np. klikn─ů reklam─Ö, by odwiedzi─ç Twoj─ů stron─Ö lub zadzwoni─ç do Twojej firmy.

W Google Ads masz do dyspozycji specjalne narz─Ödzia, dzi─Öki kt├│rym mo┼╝esz na bie┼╝─ůco ┼Ťledzi─ç skuteczno┼Ť─ç reklam i ponoszone koszty. Efektywno┼Ť─ç Twojej kampanii reklamowej pomo┼╝e Ci oceni─ç tak┼╝e wsp├│┼éczynnik konwersji. Pokazuje on jaka cz─Ö┼Ť─ç u┼╝ytkownik├│w, odwiedzaj─ůcych Twoj─ů witryn─Ö zachowa┼éa si─Ö w spos├│b, na jakim Ci zale┼╝y, np. kupi┼éa produkt, zapisa┼éa si─Ö na newsletter, za┼éo┼╝y┼éa konto w serwisie, pobra┼éa darmowego e-booka, itp. Wsp├│┼éczynnik konwersji jest wyra┼╝any w procentach i oblicza si─Ö go wg nast─Öpuj─ůcego wzoru:

Wsp├│┼éczynnik konwersji = (liczba u┼╝ytkownik├│w, kt├│rzy wykonali po┼╝─ůdan─ů czynno┼Ť─ç)/(liczba u┼╝ytkownik├│w, kt├│rzy odwiedzili stron─Ö) *100%Na konwersj─Ö istotnie wp┼éywa jako┼Ť─ç Twojej witryny. Dlatego zadbaj, aby by┼éa ona sp├│jna, przejrzysta, intuicyjna w obs┼éudze. Przetestuj zakupy, wype┼énienie formularza, zapis na newsletter zar├│wno na komputerze, jak i urz─ůdzeniu mobilnym. Dobra strona internetowa to nie tylko wy┼╝szy wsp├│┼éczynnik konwersji, ale tak┼╝e ni┼╝sza warto┼Ť─ç kosztu klikni─Öcia (CPC).

Od czego zale┼╝y wysoko┼Ť─ç CPC?

CPC to najpopularniejszy model rozlicze┼ä w kampaniach Google Ads. Reklamodawca p┼éaci za klikni─Öcia reklamy przez u┼╝ytkownik├│w, a nie za jej wy┼Ťwietlenia. Wysoko┼Ť─ç CPC jest zmienna i zale┼╝y od wielu czynnik├│w. W┼Ťr├│d nich nale┼╝y wymieni─ç:

  • aukcje reklam ÔÇô s─ů organizowane dla ka┼╝dego miejsca w sieci, w kt├│rym wy┼Ťwietlana jest tre┼Ť─ç sponsorowana. W aukcji bior─ů udzia┼é konkuruj─ůce ze sob─ů firmy. To, czy u┼╝ytkownik zobaczy akurat Twoj─ů reklam─Ö oraz na jakiej pozycji si─Ö ona znajdzie, zale┼╝y m.in. od stawki, jak─ů jeste┼Ť w stanie zap┼éaci─ç za klikni─Öcie. Jej maksymaln─ů wysoko┼Ť─ç mo┼╝na ustali─ç samodzielnie lub w oparciu o narz─Ödzia automatycznego planowania stawek, udost─Öpniane przez Google. Ale nie tylko cena jest tu istotna.
  • dobrze przygotowan─ů reklam─Ö –  je┼Ťli system Google uzna Twoj─ů reklam─Ö za trafn─ů, to nawet pomimo ni┼╝szej stawki, kt├│r─ů oferujesz podczas aukcji, mo┼╝e si─Ö ona wysoko wy┼Ťwietli─ç. Na najlepszych pozycjach w wynikach wyszukiwania pojawiaj─ů si─Ö zazwyczaj reklamy dobrej jako┼Ťci. Nawet je┼Ťli ich stawka CPC jest ni┼╝sza, to ze wzgl─Ödu na jej wcze┼Ťniejsz─ů skuteczno┼Ť─ç, system Google mo┼╝e nagrodzi─ç j─ů widoczn─ů pozycj─ů.
  • trafno┼Ť─ç s┼é├│w kluczowych ÔÇô szalenie istotne jest, aby s┼éowa kluczowe wybrane dla kampanii dobrze opisywa┼éy Twoj─ů ofert─Ö oraz potrzeby potencjalnych klient├│w, kt├│re ona zaspokaja. Je┼Ťli te frazy b─Öd─ů zbyt og├│lne lub za bardzo specjalistyczne, Twoja kampania nie przyniesie spodziewanych rezultat├│w.
  • dzia┼éalno┼Ť─ç konkurencji ÔÇô nie bez znaczenia jest r├│wnie┼╝ bran┼╝a, w kt├│rej dzia┼éasz. Je┼Ťli Twoje s┼éowa kluczowe s─ů cz─Östo wybierane przez konkurencj─Ö ÔÇô CPC b─Ödzie wy┼╝sze.
  • wsp├│┼éczynnik klikalno┼Ťci (CTR) ÔÇô okre┼Ťla jak cz─Östo w Twoj─ů reklam─ů klikaj─ů osoby, kt├│re j─ů widzia┼éy. Im bardziej interesuj─ůce s─ů Twoje tre┼Ťci sponsorowane, tym wi─Öcej os├│b w nie klika. To z kolei wp┼éywa na pozytywn─ů ocen─Ö Twojej reklamy przez Google. St─ůd ju┼╝ kr├│tka droga do wysokiego miejsca w wynikach wyszukiwania!
  • czas prowadzenia kampanii ÔÇô w wielu bran┼╝ach w ci─ůgu roku mamy do czynienia z sezonowo┼Ťci─ů, czyli powtarzaj─ůcymi si─Ö wzrostami sprzeda┼╝y, kt├│re wynikaj─ů ze zmieniaj─ůcych si─Ö potrzeb klient├│w, np. w okresie ┼Ťwi─ůtecznym czy przy okazji Black Friday. W takich momentach ceny CPC mog─ů poszybowa─ç w g├│r─Ö. Warto jednak pami─Öta─ç, ┼╝e d┼éugotrwa┼ée i systematyczne dzia┼éania w Google Ads podnosz─ů jako┼Ť─ç Twojego przekazu reklamowego. Jest on lepiej oceniany przez algorytmy wyszukiwarki. Dzi─Öki temu, nawet przy zaanga┼╝owaniu mniejszych ┼Ťrodk├│w w okresie wi─Ökszej aktywno┼Ťci konkurencji, mo┼╝na z ni─ů skutecznie powalczy─ç. Bo to jako┼Ť─ç ma kluczowe znaczenie w kampaniach w Google Ads.
  • jako┼Ť─ç Twojej strony internetowej ÔÇô Twoja strona jest fundamentem. Powinna by─ç intuicyjna, atrakcyjna graficznie, a tak┼╝e w przyst─Öpny spos├│b prezentowa─ç Twoj─ů ofert─Ö. Jej g┼é├│wnym zadaniem jest sk┼éoni─ç u┼╝ytkownika do wykonania akcji, na kt├│rej Ci zale┼╝y. Je┼Ťli pozycjonujesz ju┼╝ swoj─ů witryn─Ö – nic nie stoi na przeszkodzie, aby prowadzi─ç r├│wnie┼╝ kampani─Ö w Google Ads. Te formy promocji online wzajemnie si─Ö uzupe┼éniaj─ů. Pozycjonuj─ůc swoj─ů stron─Ö generujesz na swojej stronie ruch organiczny (niep┼éatny), a Google Ads – p┼éatny. Pami─Ötaj, ┼╝e zesp├│┼é emedia mo┼╝e kompleksowo zaj─ů─ç si─Ö promocj─ů Twojej dzia┼éalno┼Ťci w Internecie. 

Podsumowuj─ůc ÔÇô pami─Ötaj, ┼╝e algorytm Google nie bazuje tylko na wysoko┼Ťci stawki, jak─ů zadeklarujesz za klikni─Öcie. Istotny jest r├│wnie┼╝ wynik jako┼Ťci, na kt├│ry sk┼éada si─Ö atrakcyjno┼Ť─ç zestawu reklam, trafno┼Ť─ç s┼é├│w kluczowych, a tak┼╝e Twoja witryna – stopie┼ä nasycenia jej s┼éowami kluczowymi oraz szybko┼Ť─ç ┼éadowania. Wysoki wynik jako┼Ťci jest priorytetem ka┼╝dego reklamodawcy. Im jest lepszy, tym ni┼╝sze koszty za klikni─Öcie i wi─Öksza szansa na pokonanie konkurencji. Dlatego wa┼╝ne jest przed rozpocz─Öciem pracy z Google Ads zrobi─ç audyt strony pod k─ůtem optymalizacji – SEO.

Audyt reklam i kampanii Google Ads

Uruchomienie kampanii Google Ads oraz pierwsze przekierowania z reklam na Twoj─ů stron─Ö internetow─ů to jeszcze nie koniec dzia┼éa┼ä. Mo┼╝na powiedzie─ç, ┼╝e to dopiero pocz─ůtek! Aby kampania by┼éa skuteczna, trzeba obserwowa─ç jej wyniki i j─ů optymalizowa─ç, czyli wprowadza─ç zmiany, kt├│re uczyni─ů j─ů jeszcze bardziej efektywn─ů. Taki audyt Google Ads najlepiej powierzy─ç do┼Ťwiadczonej agencji interaktywnej, kt├│ra specjalizuje si─Ö w takich dzia┼éaniach.

W audycie powinny znale┼║─ç si─Ö nast─Öpuj─ůce elementy:

  • po┼é─ůczenie konta Google Ads z Google Analytics ÔÇô to w Google Analytics mo┼╝na dok┼éadnie pozna─ç zachowanie u┼╝ytkownik├│w, kt├│rzy trafili na stron─Ö dzi─Öki prowadzonej kampanii. Dane z tego narz─Ödzia odpowiedz─ů m.in. na pytanie czy kampania dzia┼éa prawid┼éowo oraz czy reklamy wy┼Ťwietlaj─ů si─Ö po wpisaniu wybranych s┼é├│w kluczowych;;
  • sprawdzenie struktury konta w Google Ads ÔÇô w Google Ads mo┼╝liwe jest ustawienie kilku typ├│w kampanii, a w nich ÔÇô r├│┼╝nych typ├│w reklam. Nale┼╝y sprawdzi─ç, czy do promocji Twojej oferty dobrane s─ů optymalne typy kampanii;;
  • weryfikacja trafno┼Ťci tekst├│w reklamowych i kreacji, wykorzystanych w kampanii ÔÇô warto sprawdzi─ç, czy tre┼Ťci reklamowe s─ů postrzegane przez u┼╝ytkownik├│w jako interesuj─ůce i zach─Öcaj─ůce do okre┼Ťlonego dzia┼éania;
  • kontrola element├│w, maj─ůcych wp┼éyw na tzw. wynik jako┼Ťci ÔÇô sk┼éadaj─ů si─Ö na niego przewidywany wsp├│┼éczynnik klikalno┼Ťci, trafno┼Ť─ç reklamy (czyli dopasowanie s┼é├│w kluczowych do tre┼Ťci reklamy tekstowej) oraz jako┼Ť─ç strony, na kt├│r─ů przenoszeni s─ů u┼╝ytkownicy po klikni─Öciu. Wysoki wynik jako┼Ťci to lepsza pozycja, ni┼╝sze ceny i wi─Öcej klikni─Ö─ç w ramach bud┼╝etu;
  • sprawdzenie doboru s┼é├│w kluczowych ÔÇô by─ç mo┼╝e konieczne s─ů zmiany fraz lub ich uzupe┼énienie. Nieodpowiednio dobrane s┼éowa kluczowe mog─ů przyczyni─ç si─Ö do przypadkowych klikni─Ö─ç (czyli marnowania bud┼╝etu) lub ograniczy─ç dotarcie do potencjalnych klient├│w;
     
  • sprawdzenie kampanii pod k─ůtem oczekiwa┼ä i potrzeb klient├│w ÔÇô Twoje postrzeganie biznesu mo┼╝e by─ç odmienne od tego, jak widz─ů go klienci. Kluczowa jest wi─Öc obserwacja zachowa┼ä u┼╝ytkownik├│w i dopasowywanie do nich swoich dzia┼éa┼ä promocyjnych;
  • ocena wsp├│┼éczynnika konwersji ÔÇô to podstawowy spos├│b mierzenia efektywno┼Ťci i skuteczno┼Ťci kampanii Google Ads. Nale┼╝y pami─Öta─ç, ┼╝e konwersja jest ┼Ťci┼Ťle powi─ůzana z jako┼Ťci─ů strony internetowej;
  • audyt strony internetowej ÔÇô szczeg├│ln─ů uwag─Ö nale┼╝y zwr├│ci─ç na tre┼Ťci umieszczone na stronie, na kt├│r─ů trafi u┼╝ytkownik po klikni─Öciu w reklam─Ö. Wa┼╝na jest tak┼╝e u┼╝yteczno┼Ť─ç strony, a w przypadku sklep├│w internetowych ÔÇô poprawny przebieg procesu zakupowego.

Obs┼éuga reklam Google Ads z agencj─ů interaktywn─ů emedia

Wsp├│┼épracuj─ůc z emedia, gwarantujemy Ci dost─Öp do naszych specjalist├│w w biurze, na miejscu w Lublinie i Warszawie.  Nasza firma jako jedna z nielicznych w Lublinie, posiada oficjalny status Google Partners, kt├│ry potwierdza jako┼Ť─ç naszych kampanii reklamowych w Google Ads  (AdWords).

W ramach programu Google Partners mamy mo┼╝liwo┼Ť─ç zaproponowa─ç Pa┼ästwu 365 z┼é na pierwsz─ů kampani─Ö reklamow─ů w Google Ads (AdWords).

Status Google Partner agencji interaktywnej

Status Google Partner programu Google Ads

Jako jedna z nielicznych firm w Lublinie posiadamy oficjalny status Google Partner przyznawany najlepszym agencjom interaktywnym w Polsce prowadz─ůcym kampanie Google Ads. 

Oficjalny status Google Partners programu Google Ads zobowi─ůzuje nas do prowadzenia kampanii reklamowych Google Ads  na okre┼Ťlonym poziomie jako┼Ťci, kt├│ry jest weryfikowany przez pracownik├│w dzia┼éu Google Partners.

Dodatkowo, nasi pracownicy s─ů zobowi─ůzani zdawa─ç oficjalne egzaminy potwierdzaj─ůce ich kompetencje w systemie Google Ads, minimum raz w roku. Status gwarantuje Pa┼ästwu profesjonalne podej┼Ťcie i realizacj─Ö dzia┼éa┼ä reklamowych w zakresie reklamy internetowej Google Ads. Zobacz efekty wsp├│┼épracy z naszymi Klientami.

Je┼Ťli chc─ů mie┼Ť Pa┼ästwo dost─Öp do autoryzowanych specjalist├│w Google Partners, na miejscu w Lublinie oraz Warszawie, serdecznie zapraszamy do wsp├│┼épracy!


Rozwiń z nami swój biznes on-line

Zapytaj o bezp┼éatn─ů wycen─Ö.

zacznijmy współpracę

Paulina Korzeń
Autor:
Paulina Korzeń Account Manager

Dodaj komentarz

Tw├│j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt├│rych wype┼énienie jest wymagane, s─ů oznaczone symbolem *

Imi─Ö*
E-mail*
Tre┼Ť─ç komentarza*