telefon | emedia sp. z o.o.

Jak wybrać firmę od SEO?

Jeżeli posiadamy stronę internetową, zależy nam na tym, aby zajmowała ona dobrą pozycję w wynikach Google. Jest to możliwe poprzez zastosowanie SEO on-page i off-page. By działania przyniosły zadowalające efekty, trzeba wybrać odpowiednią – potocznie mówiąc – firmę od SEO. W tym celu zapraszamy Cię do zapoznania się z naszym poradnikiem, który ułatwi Ci podjęcie odpowiedniego wyboru.

Średni czas potrzebny na przeczytanie: ok. 25 minut

Czego się dowiesz z tego artykułu?

Czego dowiesz się z tego artykułu?

  • Dlaczego SEO jest istotne dla Twojej witryny.
  • Kogo wybrać do realizowania dla Ciebie działań SEO.
  • Po czym poznać dobrą firmę od SEO.
  • Jak wygląda współpraca z firmą od SEO.
  • Jakie korzyści niesie wybranie dobrej firmy od SEO.
  • Jakie zagrożenia grożą Ci, gdy zdecydujesz się na nieodpowiednią firmę od SEO.

Czym jest SEO?

Jeżeli chcemy wiedzieć, jak wybrać odpowiednią firmę od SEO, musimy najpierw zrozumieć czym ono jest. Jest to termin pochodzący z języka angielskiego. Search Engine Optimization – bo tak brzmi pełna nazwa – polega na optymalizacji strony internetowej i pozycjonowaniu, by na dane słowa lub frazy kluczowe, dana strona www zajmowała jak najwyższą pozycję w wynikach Google. Im bardziej jesteśmy widoczni w wynikach wyszukiwarki, tym więcej osób będzie odwiedzać naszą stronę. Jest to szczególnie ważne w przypadku sklepów internetowych, ponieważ każda osoba odwiedzająca witrynę, to potencjalny klient. Wybierając firmę od SEO, warto mieć na uwadze, że celem naszej współpracy będzie osiągnięcie pożądanych wyników.

Biurko na którym znajduje się laptop, okulary, kubek z napojem i napisem SEO.

SEO on-page

Jest to szereg działań, które mają na celu zwiększenie atrakcyjności portalu dla robotów wyszukiwarki Google. Do takich działań zaliczamy np.:

  • Szybkość ładowania strony – jest cenną informacją dla robotów. Im krótszy czas jest potrzebny do jej wczytania, tym lepszy rating otrzymamy od Google’a. Na prędkość wczytywania się strony ma wpływ wiele czynników: jej konstrukcja, rozbudowany kod, grafiki, zastosowane wtyczki, itd. Możesz sprawdzić za darmo szybkość ładowania swojej strony na PageSpeed Insights.
  • Optymalizacja treści na stronie – pozwala na stworzenie contentu zarówno użytecznego dla użytkownika, jak również przyjaznego robotom Google’a. Teksty zamieszczane na stronie, muszą spełniać szereg wymagań, jakie stawia wyszukiwarka. M.in.: odpowiednie słowa i frazy kluczowe, odpowiednie zagęszczenie słów i fraz kluczowych, właściwe formatowanie tekstu, nie duplikowanie contentu, itd. Wybierając firmę od SEO, pamiętajmy o tym. Optymalizacją treści powinien zajmować się SEO copywriter lub Content Marketer, który zna zagadnienia SEO copywritingu.
  • Linkowanie wewnętrzne – może się wydawać komuś czymś dziwnym i niepotrzebnym, W rzeczywistości pozwala łatwiej odnaleźć się użytkownikowi i robotom na stronie. Jeżeli czytamy np. o wymianie oleju w samochodzie na blogu warsztatu, to odpowiednie linkowanie wewnętrzne, pozwoli szybko przenieść się do konkretnej oferty na stronie.
  • Optymalizacja tytułów i meta description – to bardzo istotna czynność z punktu widzenia robotów Google. Tytuł pozwala rozpoznać, jaka jest tematyka danej strony lub podstrony. Meta description z kolei jest krótkim opisem, który ma za zadanie nakreślić, co na niej znajdziemy. Odpowiednie ich zoptymalizowanie wpływa na nasze pozycje w wyszukiwarce.
  • Optymalizacja grafik i zdjęć – znacząco wpływa na szybkość ładowania witryny. Im więcej będą one ważyć, tym dłużej będzie wczytywać się strona. Dodatkowo gdy na stronie głównej będzie ich dużo, mogą znacząco obniżyć rating szybkości wczytywania strony.

Oto co m.in. będzie dla Ciebie robiła firma od SEO, na Twojej stronie internetowej. Duży wpływa na zakres prac ma stan witryny, oraz czy jest to tzw. “wizytówka”, sklep internetowy, serwis.

SEO off-page

Działanie te, popularnie nazywa się także link buildingiem. Zadaniem firmy od SEO jest pozyskiwanie linków zewnętrznych, które będą przekierowywać na naszą stronę www. Często spotyka się dwa sposoby pozyskiwania takich linków:

  • Tworzenie i publikacja tekstów SEO – tzw. SEO copywriting, polega na stworzeniu treści, w oparciu o odpowiednie słowa lub frazy kluczowe. Tworząc na nich tzw. kotwicę, roboty Google’a, które analizują tekst. Połączenie konkretnej frazy kluczowej z linkiem, umożliwia danie do zrozumienia robotom, że pod tą konkretną frazą, użytkownik powinien znaleźć w wynikach tę konkretną stronę internetową. Wymaga to nie tylko odpowiedniego skonstruowania tekstu, ale także zadbania o jego indywidualność, naturalność i umieszczenie na stronie o dobrych parametrach.
  • Linkowanie na forach – to równie popularna technika, umożliwiająca umieszczanie linków na różnorakich formach tematycznych. Podobnie jak w przypadku SEO copywritingu, linki nie mogą być umieszczane w losowych miejsach. Fora muszą być odpowiednio wyselekcjonowane i na bieżąco sprawdzane pod kątem parametrów.

SEO off-page jest ważnym uzupełnieniem SEO on-page. Jeżeli wybierzemy odpowiednią firmę od SEO, która świadczy kompleksowe usługi w tej dziedzinie, możemy liczyć na zadowalające efekty.

Dlaczego SEO jest istotne dla widoczności strony w internecie?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, SEO ma wpływ na to, jak postrzegana przez Google’a jest nasza strona internetowa. Im bardziej dostosujemy ją pod algorytmy, dostarczymy linki o odpowiedniej mocy oraz zadbamy o systematyczne wypełnianie jej wartościowymi treściami, tym wyższe wyniki będziemy osiągać.

Obecnie marketing internetowy mocno się rozwinął. Wiele sklepów stacjonarnych przeszło częściowo lub całkowicie do świata wirtualnego, a transformacja cyfrowa to coraz częstsze zjawisko, w którym partycypujemy. W związku z tym konkurencja na rynku e-commerce rośnie z dnia na dzień.

Wyniki wyszukiwania na frazę kluczową "agencja interaktywna Lublin". Otrzymane wyniki gdy poszukujemy firmę od SEO.
Wyniki wyszukiwania dla frazy kluczowej „agencja interaktywna Lublin” | emedia sp. z o.o.

Więcej sklepów internetowych oznacza walkę o pozycję na konkretne słowa lub frazy kluczowe. Nie dbając o SEO, narażasz się na utratę pozycji, nawet jeżeli do tej pory Twój sklep zajmował dobrą lokatę w wynikach. Z kolei decydując się na firmę od SEO, będziesz mógł skutecznie walczyć o utrzymanie lub zdobycie lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania Google!

Teraz wiesz już mniej więcej na czym polega SEO i dlaczego dbanie o nie jest istotne dla prowadzenia biznesu w internecie. Pamiętaj, że wiele czynników wpływających na sukces danej firmy, często jest niewidoczne na pierwszy rzut oka.

Wybierzmy firmę od SEO – agencja interaktywna, agencja SEO, a może “wolny strzelec”?

Na rynku możemy znaleźć wiele ofert dotyczących optymalizacji i pozycjonowania stron internetowych. Począwszy od freelancerów, skończywszy na ogromnych agencjach. Wszystko jest uzależnione od naszych potrzeb i możliwości finansowych. To najczęściej w pierwszej kolejności determinuje wybór firmy od SEO.

Człowiek z lupą szukający odpowiednią firmę od SEO.

Agencja Interaktywna

Tego typu agencje przeważnie nie skupiają się na wąskotorowym działaniu. Są to przedsiębiorstwa, które w swojej ofercie mają kompleksowe usługi z zakresu marketingu internetowego: SEO, web development, tworzenie i automatyzacja sklepów internetowych, obsługa social mediów, itp. Agencji interaktywnej nie zaliczymy jako typowej firmy od SEO. Czy to źle? Wręcz odwrotnie.

Jeżeli chcemy, by nasza strona przyciągała wielu użytkowników, musimy zadbać nie tylko o samo SEO. Reklamy Google Ads, Facebook Ads, profile na mediach społecznościowych – to pozwala dotrzeć do dodatkowego grona odbiorców i znacząco wpływa na rozpoznawalność Twojej marki. 

Taki rodzaj współpracy pozwoli Ci działać wielopłaszczyznowo – z pomocą jednej firmy od SEO i marketingu internetowego. Zaczynając od SEO, możemy z czasem zacząć korzystać z innych usług, które nie tylko wpłyną na pozycję w wynikach wyszukiwania, ale np. zwiększą ruch na witrynie, czy współczynnik konwersji w sklepie internetowym.

W przypadku takiej agencji miejmy na uwadze, że skupia ona wielu specjalistów ze swoich dziedzin. W przypadku SEO potrzeba osoby odpowiedzialnej za:

  • SEO on-page,
  • SEO off-page,
  • Content marketing,
  • SEO copywriting. 

By móc efektywnie realizować zadania związane z SEO, trzeba również posiadać dostęp do wielu narzędzi i platform, umożliwiających realizowanie powierzonych zadań. Profesjonalne narzędzia nie są tanie, ale agencja interaktywna wykorzystując je nie tylko do SEO, nie musi przerzucać kosztów ich zakupu lub subskrypcji na klienta.

Agencja SEO

Jest to typowa firma od SEO. Tego typu przedsiębiorstwa skupiają się na działaniach związanych tylko z SEO. W związku z tym ich oferta jest skoncentrowana na bardzo konkretnych działaniach.

Jest to dobre rozwiązanie dla osób, które potrzebują działań tylko z zakresu SEO. W przypadku agencji interaktywnych, SEO może być częścią pakietu, przez co szersze spektrum działania może wyjść korzystniej finansowo. Wybierając firmę od SEO, która zajmuje się tylko optymalizacją i pozycjonowaniem, osiągniemy konkretne cele, ale musimy pamiętać, że nie pełnię możliwości, jakie dają działania poza SEO, a połączone razem dają dobre efekty.

Freelancer, czyli wolny strzelec

Takiej osoby raczej nie zaliczymy, jako firmę od SEO (nie w ujęciu działalności gospodarczej, a ilości osób w niej pracującej), ale na pewno powinien znaleźć się w tym zestawieniu. Freelancerzy to ludzie zajmujący się świadczeniem danych usług, ale nie funkcjonujący w grupie. Zadania wykonują sami, dlatego muszą być specjalistami od wszystkiego.

W przeciwieństwie do agencji interaktywnej czy SEO, wolni strzelcy muszą poświęcić znacznie więcej czasu na realizację tej samej usługi. Tym czym w agencji zajmują się cztery osoby, tu musi to zrealizować zaledwie jedna. Dlatego z usług freelancerów korzysta się często jako uzupełnienie realizowanego projektu lub kiedy ktoś chce wykonać drobne prace, których agencja nie miałaby czasu się podjąć.

Oczywiście nie można patrzeć na wolnych strzelców, jako na ludzi gorszej kategorii w tej branży. Skoro funkcjonują na rynku, oznacza to, że jest na ich usługi popyt. Mogą oni wspomóc firmę od SEO (kiedy jest zwiększone zapotrzebowanie na takie usługi), stać się elementem projektu lub prowadzić działania SEO w miarę swoich możliwości czasowych.

Co musi reprezentować sobą firma zajmująca się SEO?

Badanie rynku to podstawowa czynność poprzedzająca zakup produktu lub usługi. Nie inaczej jest w tym przypadku. Wybierając firmę od SEO, powinniśmy w pierwszej kolejność zobaczyć jak sami funkcjonują w tym obszarze.

Ludzie wykonujący research odpowiedniej firmy od SEO.

Dlatego przed kontaktem, warto zrobić mały research.

Jakie aspekty warto wziąć pod uwagę?

  • Jakie pozycje zajmuje ich strona w wyszukiwarce Google – jest to jedna z wizytówek, o jaką powinna dbać firma od SEO. Jeżeli ich pozycje na frazy, np. agencja interaktywna Lublin, seo Lublin, znajdujemy w TOP 10, to oznacza, że sami dbają również o swoje pozycje i wiedzą jak to zrobić. Pamiętajmy jednak, że Google mimo poprawnie prowadzonych działań SEO, potrafi czasowo (nie przez nałożenie filtra), znacząco zmienić pozycję w wynikach wyszukiwania. Dlatego warto poobserwować jak ukazują się nam wyniki, choćby na przestrzeni tygodnia.
  • Jakie pozycje zajmują ich klienci – niektóre agencje mają możliwość zaprezentowania potencjalnym klientom swoich osiągnięć na przykładzie obsługiwanych klientów. Oczywiście, musi to być uzgodnione działanie. Wtedy podobnie jak w przypadku stron samej firmy, możemy monitorować pozycje ich klientów. Większość jednak oferuje możliwość zapoznania się z swoimi osiągnięciami, na podstawie studium przypadku (case study).
  • Wygląd i funkcjonalność strony – jak wspomniane zostało wcześniej, odpowiednia konstrukcja i optymalizacja strony, wspiera osiąganie lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania. Jeżeli strona ładuje się szybko, jest estetyczna i intuicyjna – to dobry znak.
  • Zawartość strony firmy od SEO – nie tylko sama optymalizacja witryny jest ważna. Wypełnienie jej odpowiednimi treściami również. Dobrze jeśli na stronie znajduje się zakładka z aktualnościami lub blog branżowy. To wskazuje, że firma dba o ty, by algorytmy Google widziały ją jako żywą.
  • Dzielenie się wiedzą na blogu – choć może się to wydawać niczym istotnym, to w rzeczywistości tak nie jest. Nie każdy chce się dzielić swoją wiedzą i umiejętnościami za darmo. Firmy, które chcą dać od siebie coś więcej i robią to bezinteresownie – to dobrzy partnerzy biznesowi – którzy nie wszystko przeliczą na pieniądze.
  • Staż na rynku – prowadzenie firmy nie należy do najprostszych rzeczy. Zwłaszcza w segmencie rynku, który tak dynamicznie się zmienia. Dlatego dobrym sygnałem jest wieloletni staż na rynku i związane z nim osiągnięcia czy rozwój firmy.

Ocena firmy od SEO

Te parę punktów może nam nieco pomóc ocenić daną firmę od SEO. Warto jednak wziąć pod uwagę kryteria, jakimi sami będziemy się kierować przy ocenie skuteczności jej działań, związanych z naszą stroną czy sklepem. Musimy mieć świadomość, że jest to kilka punktów, o które możemy oprzeć swoją ocenę. Możemy zatem stworzyć własne kryteria oceny, które będą naszym zdaniem najbardziej miarodajne.

Jak wygląda współpraca z firmą od SEO?

Pierwszy kontakt z firmą od SEO

Wszystko zaczyna się od pierwszego kontaktu. Najlepiej skontaktować się z interesującym nas podmiotem telefonicznie lub mailowo. Ważne, aby do rozmowy być już przygotowanym.

Telefon obsługiwany przez człowieka.

Poniżej znajduje się lista najczęściej zadawanych pytań podczas rozmowy. Jeżeli piszemy wiadomość, warto ją skonstruować w oparciu o te pytania. To pozwoli osobie odpowiedzialnej za kontakt udzielić precyzyjnej odpowiedzi na nadesłane informacje i zapytania.

  • Jaki rodzaj działalności gospodarczej prowadzimy?
  • Czym konkretnie zajmuje się nasza firma?
  • Czy nasza firma posiada stronę internetową, profil na mediach społecznościowych, wizytówkę Google Moja Firma?
  • Czy posiadamy sklep internetowy?
  • Jaki budżet jesteśmy gotowi przeznaczyć na SEO?
  • Czy korzystaliśmy z usług innej agencji lub osoby zajmującej się SEO? Jeżeli tak to warto pokrótce opisać współpracę i jak ją oceniamy.
  • Jakie mamy oczekiwania względem efektów?
  • Czy zależy nam na krótko- czy długoterminowej współpracy?
  • Czy mamy w planach podejmowanie dodatkowych działań poza SEO? To może być istotne w przypadku, gdy zdecydujemy się na firmę od SEO, która będzie agencją interaktywną.
  • Jakie działania związane z SEO zostały wdrożone do tej pory?

Kiedy odbędziemy już rozmowę lub wymianę mailową, osoba odpowiedzialna za obsługę partnera biznesowego zaproponuje spotkanie. W zależności od lokalizacji firmy, może się to odbyć stacjonarnie, np. w biurze agencji lub partnera, lub zdalnie.

Audyt, omówienie wyników i propozycja współpracy z firmą od SEO

Wybierając profesjonalną firmę od SEO musimy liczyć się z tym, że nie będą działać w oparciu o przeczucie. Podstawą do rozpoczęcia świadczenia usługi z zakresu optymalizacji i pozycjonowania, jest audyt SEO. Na jego podstawie i analizach z nim związanych, dopiero będzie można zaproponować konkretne rozwiązania. W zależności od tego jak funkcjonuje dana firma, zlecenie audytu może odbyć się przed lub na pierwszym spotkaniu. 

Na kolejnym omawiane są wyniki wykonanego audytu. Jeżeli wybraliśmy dobrą firmę, to audyt zostanie z nami szczegółowo omówiony. W przypadku gdy nie będziemy rozumieć pewnych zagadnień, nie mamy się czego obawiać. Profesjonalne firmy czy agencje rozumieją to, i bez problemu wyjaśnią nam wszystkie problematyczne zagadnienia.

Ludzie podający sobie dłoń, po podpisaniu umowy.

Na podstawie wcześniej zebranych informacji oraz wyników audytu, oferowane są nam warunki umowy. W niej zawarte są wszystkie informacje odnośnie zakresu działań, kosztów i warunków ich świadczenia. Pamiętajmy, że nikt nie może nas zmusić do podpisania umowy na miejscu. Najlepszym rozwiązaniem jest zapoznanie się z nią na spokojnie w domu lub biurze, a w ostateczności oddaniu jej do prawnika. Firmy od SEO cieszące się dobrą opinią, przeważnie oferują umowy, które są przejrzyste i napisane zrozumiałym językiem.

Wdrożenie założeń przez firmę od SEO

Kiedy audyt został już wykonany, rozwiązania zostały zaakceptowane, a umowa jest już podpisana – można rozpocząć realizację działań. W tym czasie partner będzie musiał przekazać wszelkie niezbędne dostępy, które będą potrzebne do wykonania usługi.

Grupa ludzi analizuje  dane. Patrzą na komputer.

Jeżeli wybierzemy skrupulatną firmę od SEO, będzie ona nas informowała na bieżąco o postępach prac. Po upływie pierwszego miesiąca (lub innym ustalonym okresie czasu) otrzymamy stosowny raport. Firmy stawiające na obsługę swojego partnera, nie tylko przygotowują odpowiednie zestawienie, ale także dokładnie je opisują. W ten sposób wyniki przedstawiane są wraz z interpretacją, która ułatwia zapoznanie się z dokumentem. 

Następne miesiące przebiegają podobnie. Firma na podstawie umowy świadczy usługi na rzecz partnera, raportując co miesiąc wyniki swoich działań. 

Elastyczne firmy od SEO mają świadomość, że potrzeby partnera mogą się zmieniać. Dlatego nie stwarzają problemów, w przypadku potrzeby renegocjacji warunków umowy. W przypadku agencji interaktywnych mogą z czasem dojść usługi z zakresu obsługi social mediów, przebudowy strony, czy prowadzenia kampanii reklamowych lub remarketingowych.

Ile czasu powinna trwać współpraca?

Tutaj nie da się udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Działania SEO opierają się na systematycznej pracy nad SEO on-page i off-page. Chcąc utrzymywać odpowiednie pozycje w wynikach wyszukiwania – trzeba o to stale dbać.

Firmy od SEO doskonale wiedzą, że odpowiednio opracowana, długoterminowa współpraca, może przynieść zamierzony efekt. SEO wymaga czasu, a zbyt agresywna optymalizacja czy pozyskiwanie linków, mogą przysporzyć zdecydowanie więcej problemów, niż korzyści.

Wynika to z faktu, że jeżeli algorytmy Google’a wykrywają np. duży napływ linków, które kierują do poszczególnej strony, ta może zostać ukarana. Nakładany jest wtedy tzw. filtr. Sprawia, że pozycja naszej strony w wyszukiwarce drastycznie spada lub jest całkowicie ukrywana w wynikach wyszukiwania. Prowadzi to do tego, że odczujemy wtedy drastyczny spadek ruchu na stronie z wyszukiwarki Google.

Dlatego wybierając profesjonalną firmę od SEO, trzeba mieć na uwadze, że na efekty trzeba będzie chwilę poczekać. Naturalne linkowanie, systematyczne uzupełnianie treści, aktualizowanie strony i jej zawartości – pozwalają bezpiecznie zdobywać wyższe pozycje. 

Pamiętajmy, że krótkotrwałe działania SEO nie dadzą nam możliwości zdobycia znaczących wzrostów pozycji, zwłaszcza w branżach, gdzie jest duża konkurencja. SEO to część marketingu internetowego, o którą trzeba stale dbać. Zwłaszcza, kiedy mamy na uwadze, że konkurencja również stara się zdobywać coraz lepsze pozycje, co może mieć wpływ na nasze.

Na co zwrócić uwagę wybierając firmę od SEO? 7 najważniejszych rzeczy

Audyt strony internetowej

Każda profesjonalna firma od SEO po odbyciu pierwszej rozmowy z potencjalnym partnerem biznesowym, będzie proponowała wykonanie audytu strony internetowej. Nie wynika to z próby “wciśnięcia” dodatkowej usługi, ale potrzeby uzyskania odpowiednich informacji o witrynie.

Audyt SEO pozwala na uzyskanie wielu ważnych informacji, które pozwalają ocenić jej parametry, strukturę oraz zawartość. Dysponując takimi informacjami, można stworzyć odpowiedni plan działania (strategię), według której będą wprowadzane zmiany lub uzupełnienia brakujących elementów.

W zależności od tego, jakie dana firma od SEO posiada procedury, audyt SEO może być wliczony w pakiet usług (gdy wcześniej podpiszemy umowę) lub być dodatkowo płatny (np. przed podpisaniem umowy).

Raport z audytu jest najczęściej omawiany z klientem. Firmy od SEO wiedzą, że nie każdy posiada wiedzę z zakresu optymalizacji witryn internetowych. Dlatego spotkanie przeważnie odbywa się w towarzystwie osoby odpowiedzialnej za audyt i analizę danych, otrzymanych w wyniku jego przeprowadzenia.

Profesjonaliści unikają używania trudnych sformułowań i branżowego slangu. Starają się wytłumaczyć wszystkie zagadnienia klarownie i w zrozumiały sposób, ponieważ podstawą dalszej współpracy jest wzajemne zrozumienie potrzeb i środków, jakie trzeba podjąć by je zaspokoić.

Transparentna umowa

W dorosłym życiu podpisujemy wiele dokumentów. Nie rzadko zdarza się, że niektóre skonstruowane są tak, że bardzo ciężko je zrozumieć, a ilość paragrafów zniechęca do wnikliwej analizy zapisów.

Wybierając uczciwą firmę od SEO, możemy być pewni, że umowę którą otrzymamy, będzie transparentna. Co to oznacza?

Transparentna umowa jest zrozumiała i rzeczowa. Unika się w niej zbędnych, prawniczych sformułowań, a jej treść ogranicza się do poruszenia kluczowych i najważniejszych zagadnień. W takim dokumencie znajdziemy np.:

  • strony zawiązujące umowę współpracy,
  • zakres działań prowadzonych przez usługodawcę na rzecz usługobiorcy,
  • koszty jakie musi ponieść usługobiorca w związku z realizowanymi usługami,
  • jakie prawa i obowiązki ciążą na usługodawcy,
  • jakie prawa i obowiązki ciążą na usługobiorcy,
  • obowiązujące warunki zakończenia współpracy,
  • na podstawie jakich przepisów nie ujętych w umowie będą rozstrzygane ewentualne spory.

To zaledwie kilka elementów, które znajdziemy w takiej umowie. Im jest ona konkretniejsza i zwięźlejsza – tym lepiej. Nie oznacza to, że długie umowy nie są transparentne. Wszystko zależy od zakresu usług, jakie taka firma od SEO będzie świadczyć. Jeżeli wybierzemy bardzo rozbudowany pakiet usług, analogicznie objętość takiej umowy może się zwiększyć.

Niezależnie od tego, jak długa jest umowa, musimy się z nią dokładnie zapoznać. Co prawda polskie prawo zabrania używania tzw. “kruczków prawnych”, ale musimy dokładnie znać treść umowy, by wiedzieć co możemy egzekwować na drodze współpracy.

Oferta usług oferowana przez firmę od SEO

Każdy kto prowadzi firmę od SEO wie, że kompleksowe usługi zachęcają potencjalnych partnerów biznesowych do nawiązania współpracy. Stąd w internecie można momentami natknąć się na oferty, które wręcz “pękają w szwach” od ilości usług możliwych do wykonania w tym zakresie.

Należy zastanowić się: ile z nich faktycznie wpłynie na optymalizację i pozycjonowanie mojej strony internetowej i czy jest to warte moich pieniędzy?

Prawda jest taka, że dobra oferta SEO jest jak idealnie dopasowany garnitur – szyta na miarę. Choć podstawowe zagadnienia będą wspólne zarówno dla sklepu e-commerce, jak również dla serwisu internetowego, to bardziej zaawansowane usługi, które niekoniecznie będą dla nas użyteczne, będą musiały być przez nas opłacane co miesiąc.

Zatem zanim zdecydujemy się na konkretną konkretną ofertę którejś firmy od SEO, powinniśmy sprawdzić, co oferują inne agencje czy freelancerzy. Jednakże taki wywiad powinno przeprowadzać się dogłębnie, nie tylko na podstawie rozmowy telefonicznej czy korespondencji mailowej. W bezpośredniej rozmowie można lepiej “wyczuć” firmę i sprawdzić, czy rozumiemy się nawzajem. 

Podobnie jak w przypadku umowy, rzetelna firma od SEO przedstawi nam dokładnie, dlaczego konkretny zakres działań będzie dla nas najkorzystniejszy. Takie firmy wiedzą, że stawiając na uczciwość i otwarcie na partnera, można zbudować trwałe relacje do długoterminowej współpracy.

Dlatego oferta usług SEO zawsze powinna być dobierana pod nasze rzeczywiste potrzeby. Jeżeli firma będzie nas namawiać do wybrania najwyższego wariantu oferowanych usług, mimo iż nie jest to rekomendowane – powinniśmy poszukać innej firmy od SEO.

Opinie o firmie

Prowadzenie działalności gospodarczej nierozerwalnie wiąże się z dbałością o jakość oferowanych usług czy sprzedawanych produktów. W zależności od tego, jak dobrze poczuje się obsłużony klient – taką opinię o firmie otrzymamy.

Dotyczy to przedsiębiorstw z każdej branży – także firm od SEO. Zanim podejmiemy współpracę z firmą, która ma zadbać o nasze SEO, dobre jest sprawdzić, jakie opinie panują o niej w internecie. 

Pierwszym źródłem ogólnodostępnej informacji jest wizytówka Google Moja Firma. Często znajdziemy tam wiele opinii. Jedne będą bardziej, inne mniej konstruktywne. Warto mieć na uwadze, że negatywne komentarze nie zawsze muszą być napisane przez osoby, które skorzystały z usługi danej firmy od SEO. Może to być element tzw. czarnego PR-u. Dlatego czytając zamieszczone tam opinie, warto zwrócić uwagę na:

  • tendencje rozkładu głosów na pozytywne i negatywne,
  • daty zamieszonych opinii (np. kilka dodanych w ciągu jednego dnia może wyglądać podejrzanie),
  • czy osoby udzielające opinii mogą być prawdziwe (czasami od razu widać, że imię i nazwisko, mail, lub inny identyfikator raczej nie należy do realnie istniejącej osoby).

Drugim źródłem mogą być szeroko pojęte serwisy internetowe. Warto zobaczyć, czy o konkretnej firmie od SEO nie ma w sieci artykułów, a może rekomendacji na stronach zadowolonych klientów lub opinii w serwisach pracy. Tak, na podstawie informacji o tym jak wypowiadają się o niej ludzie zatrudnieni lub byli pracownicy, a nawet osoby aplikujące, możemy nakreślić sobie obraz takiego przedsiębiorstwa.

Trzecim źródłem może być strona firmy. Niektóre posiadają miejsce, w którym możliwe je wystawienie opinii. Bywa, że recenzje pobierane są automatycznie ze wspomnianej wcześniej wizytówki Google Moja Firma.

Czwartym źródłem mogą być nasi kontrahenci. Warto zapytać, czy jego firma korzysta z takich usług i może ma godną polecenia firmę od SEO. Jeżeli nie jest zadowolony, to również będzie to dla nas cenna informacja. Takich opinii można zebrać wiele, a wszystko jest uzależnione od naszego zaangażowania.

Jak prezentuje się strona firmy

Jednym z etapów optymalizacji SEO jest zadbanie o aspekty estetyczne i techniczne strony internetowej. Firmy od SEO doskonale wiedzą, co trzeba zrobić, aby spełnić wytyczne dotyczące jakości strony. Dobre firmy od SEO.

W związku z tym, warto dokładnie sprawdzić stronę www firmy, z której usług chcielibyśmy skorzystać. Możemy do tego wykorzystać wspomniany na wstępie PageSpeed Insights. W sposób prosty i czytelny pokazuje nam co na stronie działa prawidłowo, a co wymaga poprawy. Informacje przedstawione są w sposób czytelny i zrozumiały dla każdego.

Strona główna firmy emedia | emedia sp. z o.o.

Również zawartość takiej strony internetowej powinna być dla nas interesująca. Warto przejrzeć podstrony w zakładkach takich jak “Oferty” czy “Efekty”. Jeżeli są one wypełnione wartościowymi treściami – to dobry znak. Nawet tak drobne elementy, jak uzupełniona i opisana oferta, ma wpływ na to jak Google widzi Twoją stronę internetową.

Nie powinniśmy pomijać zakładki “Blog” jeżeli takowa znajduje się na portalu. Oczywiście nie musimy czytać wszystkich artykułów, ale kilka ostatnich warto przeanalizować. Możemy wtedy zobaczyć, jaką wiedzą dysponują eksperci piszący tam artykuły, a także jakie firma ma podejście do dzielenia się wiedzą. Artykuły krytyczne to także pozytywny sygnał, gdyż świadczy o analizowaniu danego zagadnienia i odnajdywania w nim nieprawidłowości.

Firmy od SEO stale optymalizują swoje strony internetowe. Jeżeli więc trafisz na nieuzupełnioną podstronę lub nie do końca właściwie sformatowaną, to nie traktuj tego jako sygnał do odrzucenia takiej firmy. Aktualnie mogą np. trwać prace nad tym elementem, a Ty znalazłeś się tam zbyt wcześnie.

Kontakt

Kontakt to kluczowy element współpracy. niezależnie od tego, czy dotyczy to firmy od SEO, czy z innej branży, odpowiednia forma i styl komunikacji pozwala na właściwy przepływ informacji. 

Już przy pierwszej rozmowie (telefonicznej bądź mailowej), możemy zaobserwować podejście do potencjalnego partnera biznesowego. Przejawia się to:

  • odpowiadaniem na wszystkie pytania, które zadaje potencjalny partner,
  • zainteresowaniem ze strony firmy od SEO, tym czy mieliśmy styczność z marketingiem internetowym i jaki mamy do niego stosunek,
  • bada nasze potrzeby, aby móc dostosować wstępną ofertę usług,
  • proponuje spotkanie w celu omówienia bardziej szczegółowych kwestii,
  • zachęca do zapoznania się z ofertą, np. na swojej stronie internetowej.

Wykazywanie zaangażowania już od początku nawiązywania relacji, dobrze świadczy o  takiej firmie. Może być to dla nas sygnał, że w tym przedsiębiorstwie do potencjalnych partnerów podchodzi się indywidualnie i chce się świadczyć dostosowane usługi.

W nawiązaniu do opinii, warto poszukać informacji lub zapytać kontrahentów, jak wygląda kontakt po nawiązaniu współpracy. Niektóre firmy mogą stwarzać pozory otwartych na swoich partnerów tylko po to, by ich “złapać”. 

Wybierając firmę od SEO, która posiada wielu klientów, a na rynku działa od wielu lat, możemy czuć się bezpieczniej. Nawiązywanie długoterminowych relacji wiąże się nie tylko z zaufaniem, ale także widocznymi efektami przeprowadzonych prac i jakością obsługi.

Warunki zakończenia trwania umowy

Z różnych względów czasami jesteśmy zmuszeni zakończyć współpracę. Dzieje się tak kiedy chcemy zmienić firmę od SEO, zamykamy biznes, lub stwierdzamy że zajmiemy się tym sami, bo nabyliśmy w tym względzie odpowiednie umiejętności.

Niezależnie od powodów, zawsze w takim momencie trzeba złożyć wypowiedzenie umowy. W związku z tym, że pewnych mechanizmów nie da się zatrzymać w miejscu, klient musi mieć świadomość, że każda umowa będzie miała okres wypowiedzenia – dłuższy lub krótszy, ale będzie.

Jeżeli umowa jest transparentna, to są tam ujęte jasno określone warunki jakie wiążą się z złożeniem rezygnacji z świadczonych usług. Ważne, by podpisując umowę zwrócić uwagę, czy nie znajdują się w niej zapisy o karach umownych.

Te najczęściej występują przy realizacji projektów, które wymagają wstępnych inwestycji ze strony firmy od SEO. Nie zawsze muszą to być kwestie finansowe, ale również np. ułożenie harmonogramu pracy dla zespołu, który w momencie rezygnacji klienta, wymaga pełnej przebudowy.

Kary umowne nie są niczym złym. Jest to normalne zabezpieczenie (często dla obu stron), przed niewywiązaniem się jednej ze stron, z warunków zawartej umowy. Dlatego też kary umowne mogą dotyczyć usługodawcy.

Dlatego przed podjęciem współpracy lub realizacji projektu, musimy mieć świadomość, że prócz korzyści i obowiązków finansowych, jesteśmy także zobligowani do przestrzegania określonych zapisów, które znajdują się w umowie.

Na jakie efekty możemy liczyć przy dobrze wykonanym SEO?

To na co wpłynie dobre SEO to:

  • wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania Google,
  • zwiększenie współczynnika konwersji,
  • zwiększenie ruchu na Twojej stronie internetowej,
  • lepsze rozpoznawanie witryny przez roboty Google,
  • dostosowanie strony do potrzeb użytkowników.

Podstawowym założeniem SEO jest optymalizacja strony w taki sposób, aby zapewnić wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Ludzie z reguły najbardziej ufają wynikom, które odnajdują na pierwszej stronie wyników. Dlatego tak ważne jest dla nas, że gdy wybieramy firmę od SEO, może ona zaprezentować nam wyniki swojej pracy na przykładzie innych klientów.

Pamiętajmy, że działania SEO to systematyczne i ukierunkowane procesy, które wymagają czasu, by dać zamierzony efekt. Nie wynika to z chęci kupienia sobie kilku miesięcy spokoju przez firmy się tym zajmujące, ale z faktu, że realizacja założeń związanych z dobrym SEO zajmuje dłuższy czas. Jednakże dzięki temu efekty mogą być stabilniejsze, a późniejsza optymalizacja i pozycjonowanie nie będzie wymagało takich nakładów pracy, jak na początku.

Jakie są zagrożenia, gdy wybierzemy nieodpowiednią firmę od SEO?

Zagrożeń wynikających z błędnie wykonanego SEO jest równie wiele, co w przypadku korzyści. Wybierając odpowiednią firmę od SEO, nie musimy obawiać się o zaszkodzenie naszej witrynie.

Jakie zatem mogą być zagrożenia wynikające z złego SEO? Wymieńmy kilka przykładów.

Na samym początku – błędnie przeprowadzony i  nieprawidłowo zinterpretowany audyt. Jeżeli już na samym początku dojdzie do popełnienia błędu, to dalsze działania mogą okazać się bezcelowe lub nawet pogorszyć sytuację danej witryny. Audyt musi być przeprowadzony w sposób dokładny i skrupulatny. W końcu na jego podstawie, opiera się dalsze działania i dobiera rozwiązania.

Kolejnym problemem może okazać się zrobienie bałaganu w kodzie strony. Czasami, gdy firma od SEO próbuje go uporządkować, doprowadza do jeszcze większego bałaganu. Kody pisane są przez różnych ludzi, nie zawsze zgodnie z przyjętą sztuką tworzenia stron www. Firma, która będzie podchodzić do takich zagadnień maszynowo, może nie zwrócić uwagi na pewne nieprawidłowości w kodzie i tym samym doprowadzić do problemów z stroną lub podstronami.

Jednym z problemów może okazać się także link building. O ile treści przygotowane przez SEO copywritera lub content marketera mogą być bez zarzutu, o tyle miejsce ich umieszczenia, może sprawiać, że nie wpłynie to na pozycje strony na dane słowo kluczowe lub co gorsza – obniży ją. 

Wybierając nieodpowiednią firmę od SEO narażamy się również na nałożenie na naszą stronę filtrów przez Google. Wynika to z faktu, że profesjonaliści wiedzą, jak ważne jest stopniowe i wyważone wprowadzanie zmian i budowanie linkowania. Niektóre firmy od SEO mogą chcieć uzyskać efekty szybciej, niż powinno się to odbyć. Wtedy nasza strona lub podstrona może zostać ukarana takim filtrem. Najczęściej wynika to z zastosowania praktyk, które przez roboty Google’a uznawane są za nieodpowiednie.

Te przykłady pokazały nam, jak poważnie może nam zaszkodzić źle prowadzone działania SEO.

Podsumowanie

Powyższy artykuł miał za zadanie przybliżyć nam, jak prawidłowo wybrać firmę od SEO. Jak mogliśmy przeczytać, nie jest to wbrew pozorom tak łatwe. Wybierając uczciwą firmę, o ugruntowanej pozycji na rynku, posiadającą w swoim zespole specjalistów z wielu dziedzin. sprawimy, że nasze pozycje na pewno się poprawią. 

Pamiętajmy, że SEO to nasza inwestycja w zwiększenie ruchu na stronie, a także poprawienie współczynnika konwersji, który niesie ze sobą zwiększenie naszych dochodów.

Zatem wybierz odpowiednią firmę od SEO i ruszaj na podbój najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania Google.

FAQ

Czy jeżeli wybiorę dobrą firmę od SEO, zagwarantuje mi ona miejsce w TOP 3 wyników wyszukiwania w Google?

Będziemy szczerzy. Profesjonalna firma od SEO zawsze będzie dążyć do osiągnięcia jak największej widoczności Twojej strony internetowej na dane słowa lub frazy kluczowe. Dużo uzależnione jest od specyfiki branży, konkurencyjności i parametrów Twojego serwisu lub sklepu internetowego.

Wszystkie prowadzone przez naszą agencję interaktywną działania, mają na celu zbliżenie Cię jak najbliżej lub na pierwszej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania Google’a. Najważniejsze jest, by pozycje były utrzymywane, ponieważ nawet stałe wyświetlanie się na drugim, trzecim, czy piątym miejscu, nadal będzie bardziej korzystne niż naprzemienne zajmowanie pierwszej i dziesiątej pozycji.

Ile kosztuje SEO on-page, a ile off-page?

est to uzależnione od ilości pracy na początku i w trakcie trwania współpracy. Ceny mogą wahać się od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych miesięcznie. Zakres prac i ilość potrzebnych zasobów do zrealizowania działań mają wpływ na wysokość kwoty końcowej. Im bardziej rozbudowany pakiet – tym drożej.

Czy firma od SEO ma obowiązek informowania mnie o problemach związanych z moją stroną internetową lub sklepem?

Wszystko uzależnione jest od warunków, które znajdują się w umowie. Zazwyczaj dobre firmy od SEO informują swoich partnerów/klientów o tego typu zdarzeniach, nawet gdy nie jest to wyszczególnione w umowie. Jednakże, nie każdy problem wymaga informowania o nim właściciela strony lub sklepu. Jeżeli są to drobne błędy, które nie wpłynęły na funkcjonowanie witryny, nie spowodowały wzrostu współczynnika odrzuceń, itp., to nie ma potrzeby zaprzątania głowy właścicielowi.

Czy mogę robić SEO sam?

Teoretycznie… tak. Inną kwestią jest to, czy będziesz w stanie zakupić wszystkie niezbędne do tego narzędzia oraz czy Twoja wiedza będzie na odpowiednim poziomie, by świadomie i rozważnie prowadzić działania SEO on-page i off-page.

Osobie niedoświadczonej lub posiadającej wiedzę tylko z kursów, łatwiej o popełnienie błędów, które będą rzutować na optymalizację i pozycjonowanie witryny. Dlatego najlepiej takie działania powierzyć firmie od SEO, która będzie wiedziała dokładnie, co trzeba wykonać w ramach SEO dla danej strony lub sklepu.

Czy możliwe jest osiągnięcie wysokich pozycji w bardzo krótkim czasie?

Jest to możliwe, ale jednocześnie bardzo ryzykowne. Szybkie zdobywanie wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, może wiązać się z wykorzystaniem nieuczciwych praktyk, za które Google surowo karze.

Dobra agencja interaktywna, SEO lub freelancer, nie będą ryzykować szkodą dla swojego partnera/klienta. 

Postępując zgodnie z sztuką optymalizacji i pozycjonowania, na efekty trzeba będzie chwilę poczekać. Pierwsze będą widoczne po stosunkowo krótkim czasie, ale swoją pełnię ukażą dopiero po pewnym czasie.

Rozwiń z nami swój biznes on-line

Zapytaj o bezpłatną wycenę.

zacznijmy współpracę

Konrad Grzegorczyk
Autor:
Konrad Grzegorczyk Content Marketing Specialist Człowiek o nieograniczonej wyobraźni i zamiłowaniu do twórczego działania, który we wszystkim, co go otacza, odnajduje inspirację. Dzięki temu połączeniu zasilił nasz zespół jako specjalista ds. content marketingu. Do swojej pracy podchodzi z pasją i zaangażowaniem, co sprawia, że nasi partnerzy biznesowi zawsze otrzymują treści spełniające w pełni ich oczekiwania. W swoim portfolio ma już kilkaset tekstów o różnorakiej tematyce, jak chociażby: motoryzacja, gastronomia, turystyka, rolnictwo, nowoczesne technologie, branża deweloperska.

Jedna odpowiedź do “Jak wybrać firmę od SEO?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Imię*
E-mail*
Treść komentarza*