Jak wybuch pandemii wpłynął na rynek reklamy online?
Według cyklicznego badania IAB AdEx, w pierwszym kwartale 2020 roku odnotowano wzrost reklamy online o 4%, czyli o 45 mln zł względem pierwszego kwartału poprzedniego roku. Marzec – miesiąc wybuchu pandemii koronawirusa w Polsce – zakończył się jednak z ujemną dynamiką wzrostu.
Mimo trudnej dla wielu firm sytuacji ekonomicznej, utrzymuje się, a nawet przyspiesza trend zwiększania nakładów finansowych na reklamę cyfrową. Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska, przewiduje, że marketing internetowy odegra wiodącą rolę w dalszym rozwoju gospodarczym.
Dużą dynamikę wzrostu utrzymała reklama emitowana w urządzeniach mobilnych – jej udział zwiększył się do ponad 30%! – oraz reklama sprzedawana w modelu programmatic. SEM rok do roku zyskuje aż 10 punktów procentowych. Reklama w mediach społecznościowych powoli, od zeszłego roku, wyhamowuje swoją dynamikę rozwojową, ale wciąż jednak uzyskuje o 2% wyższe wartości niż w pierwszym kwartale 2019 roku.
Biorąc pod uwagę wpływ pandemii na rozwój marketingu widać, że ogólny obraz rynku zachował swój kształt: wciąż największy udział ma w nim reklama graficzna, z czego połowa to właśnie marketing internetowy, marketing w wyszukiwarkach stanowi ok. ⅓, ogłoszenia ⅙ ze stratą 6,5% rok do roku, natomiast e-mail to jedyne 1,6% (strata r/r: -5,6%).
Źródło: