telefon | emedia sp. z o.o.

Marketing internetowy – jak zostać specjalistą w tej dziedzinie?

Żyjemy w dobie internetu. Przenieśliśmy do niego wiele aspektów naszego życia – przede wszystkim handel i życie społeczne. Marketing internetowy to prężnie rozwijająca się gałąź handlu. Powszechny dostęp do internetu (a obecnie również i sytuacja) sprawia, że chętnie dokonujemy zakupu w sklepach internetowych.

Marketing internetowy – teoria vs praktyka

Załóżmy taką hipotetyczną sytuację:

Marketing internetowy to kierunek studiów który skończyłem 2 lata temu. Obecnie szukam pracy w marketingu. Mam wiedzę teoretyczną zdobytą na studiach i jestem najlepszym kandydatem na stanowisko specjalisty np. ds. Reklamy w Google Ads, ds. Reklamy w Facebook Ads, ds. Social media itp.

Teraz zastanówmy się:

  • Czy powyższe stwierdzenie gwarantuje dziś pracę jako specjalista ds. marketingu internetowego?
  • Czy osoba z wiedzą teoretyczną jest w stanie skutecznie prowadzić kampanie internetowe bez praktyki?

Niestety… NIE!

Rynek związany z marketingiem internetowym obecnie jest rozpędzony do granic możliwości. W związku z tym bywa, że wiedza która jeszcze pół roku temu służyła jako podstawa działań – dzisiaj jest już nieaktualna. Pamiętajmy również, że wiedza teoretyczna potrafi znacząco rozmijać się z praktyką. Wynika to z faktu, że pewne założenia mogą być słuszne, ale zupełnie nie mieć pokrycia w rzeczywistości. Taką sytuację możemy zauważyć np. w social mediach. Niejednokrotnie sami obserwowaliśmy zjawisko, gdzie na tym samym fanapage’u post ze świetnym zdjęciem i angażującym tekstem miał znacznie mniej reakcji niż post, który miał zdjęcie „robione na szybko” i niezbyt ciekawą treść. W teorii powinno być odwrotnie… no właśnie. W teorii.

Drugą ważną kwestią jest specjalizacja w swojej dziedzinie. Kilka lat temu można było powierzyć jednej osobie Facebooka, Instagrama, Snapchata. Dzisiaj jest to niemożliwe, ze względu na fakt, iż platformy te są obecnie bardzo rozbudowane. Marketing internetowy jest na prawdę wymagający. W związku z tym specjalista od Facebooka, który musi śledzić trendy, nowe zasady funkcjonowania portalu, itp., nie będzie miał czasu na tak samo profesjonalne podejście do np. Snapchata czy Tik Toka.

Kolejną kwestią jest tzw. FLOW, które jest niezwykle ważne w tej branży. Dlatego niejednokrotnie osoba, która amatorsko, tj. prowadzi swój profil na Instagramie czy Facebooku, będzie o wiele lepszym kandydatem od osoby, która kiedyś ukończyła jakiś kurs/kursy, a wiedza ta dawno straciła swoją wartość.

Jak odnaleźć się w świecie marketingu internetowego w roku 2021?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, wiele rzeczy w marketingu internetowym się ciągle zmienia. Oczywiście jak w każdej branży, należy mieć solidne podstawy, czyli wiedzę niezmienną od lat lub która ulega delikatnym modyfikacjom. W marketingu -zarówno tradycyjnym jak i internetowym – są pewne zasady funkcjonowania, których należy bezwzględnie przestrzegać. Lecz wokół tego są także elementy, które dynamicznie się zmieniają. Są to chociażby kanały dotarcia do klienta. Nowe platformy czy sposoby pozwalają nam zwiększyć sprzedaż, lepiej dotrzeć do klienta, ale by tak się stało, musi się tym zajmować osoba kompetentna – najlepiej z doświadczeniem, umiejętnościami oraz stale zdobywająca nową wiedzę w swojej dziedzinie.

Dlatego jeżeli chcesz pracować w marketingu internetowym, pamiętaj: znajdź swoją specjalizację i się w niej doskonal! Nawet amatorskie doświadczenie, będzie dla Ciebie dużym plusem przy rekrutacji do np. agencji interaktywnej.

Podstawowe zasady marketingu, które musisz znać!

Jeżeli na studiach miałeś przedmiot związany z marketingiem internetowym, to możesz pominąć ten fragment. Chociaż w sumie nie. Należy utrwalać podstawy!

Grupa docelowa to osoby do których chcesz dotrzeć. Ważne by nie przyjmować zasady, że” im większa grupa docelowa, tym więcej klientów zdobędę. Nie do końca tak to działa. Owszem, grono osób do których dotrze Twoja oferta będzie większa, ale najczęściej nie przekłada się to na zadowalający współczynnik konwersji. Wąska grupa docelowa sprawia, że kierujemy naszą ofertę do tych osób, które są najbardziej prawdopodobnymi kupcami naszej usługi lub towaru.

Metoda komunikacji również nie jest bez znaczenia. Tutaj dużą rolę odgrywa doświadczenie specjalisty. Inne komunikaty będziemy wysyłać do mężczyzn w wieku 40-55 l. – interesujących się motoryzacją, a inne dla kobiet 20-30 l. – zainteresowanych pielęgnacją. Nie tylko trzeba znaleźć z nimi „wspólny język”, ale także sposób dotarcia. Dla jednych grafika będzie miała większe znaczenie i bardziej przekona ich do nas, z kolei inni będą stawiali na tekst, a zdjęcie będzie dla nich bez znaczenia. Choć dana grupa ma zawsze cechy nadrzędne, które trzeba uwzględnić, to także musimy być wyczuleni na ich indywidualne gusta i potrzeby.

Rodzaj treści nie jest bez znaczenia, w szczególności jeżeli chodzi o marketing internetowy. Zawiera się on co prawda w metodzie komunikacji, ale warto poświecić mu osobny akapit. Do rzeczy. Obecnie dostosowanie treści do naszych odbiorców jest bardzo ważne. Forma w jakiej przekażemy informacje ma znaczący wpływ na to, czy kogoś ona zainteresuje. Każdy z nas wie, że nawet najlepszy dowcip można spalić, jeżeli się go nieumiejętnie opowie. Tak samo jest z ofertą lub informacją. Nieatrakcyjny, niedopracowany, czy po prostu nieschludny rodzaj treści, sprawi że osoba do której ją kierujemy może nas zbagatelizować lub nawet poczuć się odepchnięta.

Samemu zadbaj o swoje podstawy marketingu internetowego!

Samo pójście na studia lub robienie tylko obszernych kursów z tej dziedziny nic Ci nie da. Musisz po prostu zacząć to robić na początku na własną rękę. Dzisiejszy rynek tego typu usług stawia nie tylko na wiedzę, ale przede wszystkim na umiejętność jej wykorzystania w praktyce. Dlatego nie czekaj i już dziś zacznij działać samemu. Próbuj, testuj, sprawdzaj, a kto wie… może za niedługo będziesz miał fajnie rozbudowane CV i będzie mógł zająć miejsce przy jednym z naszych biurek?

Do pracy!

Rozwiń z nami swój biznes on-line

Zapytaj o bezpłatną wycenę.

bezpłatna wycena