Pozycjonowanie witryny – co tak naprawdę ma znaczenie? [wyniki raportu SISTRIX]

Choć nadal ważne jest plasowanie się witryny na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google – zwłaszcza jeśli chodzi o produkty B2C – to należy być świadomym,że aktualnie istnieje wiele więcej czynników, które mają na to znaczący wpływ. Na pewno strategia “zaśmiecania” witryny słowami kluczowymi i stosowanie wątpliwych praktyk budowania linków nie prowadzą do oczekiwanych pozycji w wyszukiwarce. Co więc tak naprawdę ma znaczenie? 

Im wyżej, tym lepiej

Złożony i celowo nieprzejrzysty algorytm Google w ciągu ostatniej dekady mocno ewoluował – został rozwinięty za pomocą sztucznej inteligencji. Analizuje on kontekst, w jakim dana strona internetowa odnosi się do innych wyników wyszukiwania i ewentualnie reklamowanych produktów. Co za tym idzie, konsekwentnie obniża pozycje sztucznie wzbogaconych stron. 

Strony o zdefiniowanej strukturze i wypełnione regularną, jakościową treścią zajmują wyższą pozycję w Google i są odpowiednio częściej klikane. To się jeszcze nie zmieniło.

Według analizy Sistrix, dostawcy SEO, większość użytkowników (średnio 28,5 procent) klika pierwszy link w Google. W statystykach widać, że kolejne pozycje w wyszukiwarne odnotowują gwałtowny spadek współczynnika klikalności (CTR). Pozycja strony na drugim miejscu w Google oznacza średni CTR wynoszący 15,7 procent, a trzecie miejsce jest klikane tylko przez 11 procent użytkowników. Patrząc na najniższą pozycję na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, dziesiątą, trafienie to jest interesujące tylko dla 2,5 procent użytkowników.

CTR zależy od intencji

Nikt nie powinien się dziwić, że najczęściej klikana pozycja to ta pierwsza. Jednak to, co rzeczywiście jest klikane, zależy zawsze od zamiaru wyszukiwania, jakim kieruje się użytkownik,. Sistrix twierdzi, że zamiar, a zatem i układ SERP (strona wyników wyszukiwania), przyciągają usera do pierwszej pozycji w Google między 13,7 a 46,9 procent. Jak sobie z tym radzić? 

Najefektywniejszą metodą jest nie tylko stosowanie fraz kluczowych, ale także określonych wyrażeń,czy pytań. Takie podejście z pewnością zbliży do górnej granicy CTR.

Wyszukiwarka Google również nie jest jeszcze “wszechwiedząca”, chociaż jej własna historia internetowa jest z pewnością używana do poprawy osobistych wyników wyszukiwania w celu odgadnięcia bardziej prawdopodobnej intencji.

Zbyt wiele elementów obniża współczynnik klikalności

Sistrix stwierdził również, że różne elementy i integracje w układzie SERP obniżają CTR. Więc jeśli przepisy, wiadomości, biografie lub inne elementy są wyświetlane podczas konkretnego wyszukiwania, użytkownicy klikają znacznie mniej w wyniki wyszukiwania kierujące do obszernej treści. Użytkownicy oczekują w takim przypadku szybkiej odpowiedzi na swoje zapytanie, a nie zgłębianie wiedzy i poszukiwanie interesującej go informacji w gąszczu słów nic nie wnoszących. Podobnie jest z komercyjnymi wyszukiwaniami w Zakupach Google i linkami Google Ads.

Te kluczowe spostrzeżenia, jakie zawarliśmy powyżej, powinny zostać wdrożone w każdą strategię SEO, by efektywnie i z głową pozycjonować swoją witrynę.

Źródło: https://www.sistrix.com/

Rozwiń z nami swój biznes on-line

Autor:
COO, Project Manager, Wiceprezes

Project manager, specjalista w dziedzinie UX/UI oraz e-commerce. Posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu projektów oraz rozwoju aplikacji webowych i mobilnych zorientowanych na użytkownika. Absolwent Marketingu Internetowego w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Imię*
E-mail*
Treść komentarza*